NA24.no

Kutter svingene på nett

Sist oppdatert:
IT-giganten Sun bryter det amerikanske betalingsduopolet på kurssensitiv informasjon.

I dag, klokken 13 stillehavstid, 21 norsk tid, publiserer Sun Microsystems for første gang et kvartalsresultat på hjemmesiden sin før det går ut via kommersielle nyhetstjenester.

NA24 - din næringslivsavis

Med det bryter de det amerikanske betalingsduopolet, hvor slik informasjon tradisjonelt distribueres gjennom de private abonnementstjenestene til PR Newswire og Business Newswire.

På lik fot med betalingstjenester
- For første gang vil det brede publikummet av investorer - de med internett eller en mobil telefon – få samme tilgang på kurssensitiv informasjon som de med tilgang til private abonnementstjenester, istedenfor at man skal kanalisere informasjonen gjennom merkevarebeskyttede kilder først, skriver Jonathan Schwartz, toppsjefen i Sun, på bloggen sin.

Tillatelsen til å publisere finansielle nøkkeltall på nettet først, har Sun innhentet etter lange forhandlinger mellom Schwartz og Christopher Cox, formann i Securities and Exchange Commission (SEC) – forhandlinger Schwartz over lengre tid har rapportert via sin blogg.

Christopher Cox indikerte i et svar til Schwartz at han i prinsippet var for å bruke Internett på denne måten, så lenger det fantes «måter å garantere at selskapet brukte websiden sin på en slik måte at det sikret bred ikke-diskriminerende tilgang».

Første noensinne
RegFD, den amerikanske loven som regulerer hvordan selskaper skal offentliggjøre kurssensitiv informasjon, stiller ingen spesifikke krav til hvordan selskaper skal møte kravet om «bred distribusjon» av slik informasjon, men det er ikke presedens for å gjøre dette via Internett.

Sun antas dermed å være det første amerikanske selskapet som har fått tillatelse til å bruke Internett som sin primære publiseringskanal for kurssensitiv informasjon som kvartals- og årsresultater. Resultatene vil først bli publisert på Suns hjemmesider. Samtidig sender Sun inn den påkrevde 8K formen til SEC. 10 minutter senere sendes resultatene til tradisjonelle private nyhetsbyråer og deres betalingsabonnenter

Billig og rettferdig
- Jeg tror denne endringen vil øke gjennomsiktigheten for bedriften vår, oppfylle vårt ønske om å distribuere informasjonen på en rettferdig og billig måte, og la nettet brukes til det var ment for – koble mennesker og informasjon, skriver Schwartz, og fortsetter:

- Jeg lurer på hvor langt unna vi er å slutte helt med å sende ut tradisjonelle pressemeldinger. Tross alt, ikke noe nyhetsbyrå kunne vel få seg til å antyde at de når en større andel av befolkningen enn Internett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere