NA24.no

Lademangel der nordmenn trenger det mest

ELBILLADING: Kunderådgiver Nina Fjeld i Fjordkraft kjører elbil til jobb, og er en av de heldige som kan lade på jobben.
ELBILLADING: Kunderådgiver Nina Fjeld i Fjordkraft kjører elbil til jobb, og er en av de heldige som kan lade på jobben. Foto: Jeanne Tjomsland, Fjordkraft.
Sist oppdatert:
Der miljøet trenger elbiler mest, er lademulighetene dårligst viser ny landsomfattende undersøkelse.

- Mens elbilenes betydning for det globale miljøregnskapet kan diskuteres, er det åpenbart at de har stor betydning for det lokale miljøet. Dermed skulle alt tilsi at utbredelsen av utslippsfrie biler var størst der luftkvaliteten ofte er dårligst, det vil si i de største byene. Så enkelt er det imidlertid ikke, aier Kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft

Dårligst lademuligheter i Oslo
En landsomfattende undersøkelse utført av InFact på vegne av Fjordkraft viser at at elbilens potensial ikke blir utnyttet der miljøet trenger det mest.

Et av spørsmålene i undersøkelsen var:Om du skulle kjørt el-bil, hvilke lademuligheter ville du da hatt? (Se resultatene i tabell nederst)

- For å kjøre elektrisk trenger man lademuligheter, og nå viser det seg at det er store forskjeller mellom by og land når det kommer til nettopp dette.  Mens to av tre østlendinger kan lade en eventuell elbil enten hjemme, på jobb eller begge steder, er det under halvparten av befolkningen i Oslo som kan vise til det samme. Dermed er også elbil langt mindre aktuelt for befolkningen i Oslo enn for folk flest, sier Tjomsland.

I byene er boligsoneparkering utbredt, og parkering utenfor egen inngangsdør er ingen selvfølge.

- Dermed er dessverre elbil uaktuelt for veldig mange av dem som bor i områdene hvor biltrafikken forurenser mest, og hvor en høyere andel elbiler ville fått en merkbar positiv effekt på luftkvaliteten, sier hun.

- Likt i storbyene
På tross av at målingen kun dekker Oslo spesifikt, og at tallene for byer som Bergen og Trondheim gjemmer seg i de samlede tallene for regionene Vestlandet og Midt-Norge, tror Tjomsland at forholdene er nokså like i alle de store byene.

- Det er ingen grunn til å tro noe annet. Det er langt igjen til at det er tilrettelagt for elbil for dem som parkerer på gateplan, avslutter Tjomsland.

Klima- og miljødepartementet mener di en kommentar at det er viktig at ladeinfrastruktur bygges ut i takt med etterspørselen etter elbiler, og at dette gjøres på en hensiktsmessig måte.

- Transnova er opprettet under Samferdselsdepartementet for blant annet å støtte utbredelsen av slik ladeinfrastruktur, skriver departementets kommunikasjonsavdeling i en epost til Nettavisen.

Spørsmål: Om du skulle kjørt el-bil, hvilke lademuligheter ville du da hatt?

Om undersøkelsen:
Utfører: InFact Norge

Populasjon: Norge, innbyggere +18 år

Antall intervjuer: 1.060

Feilmargin: Maksimalt +/- 2,9 %, gjelder totalutvalget

Metode: InFact automatiske telefonintervjuer

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere