*Nettavisen* Økonomi.

Lærlinger inn i flykrigen

Norwegian-sjefen har store planer. Flyselskapet skal vokse, og vil bruke 200 lærlinger i konkurransen mot SAS Braathens.

09.02.06 11:50

AKER BRYGGE (TV 2 Nettavisen): Norwegian legger bak seg sitt første år med overskudd. Tre positive kvartaler ga selskapet til slutt et årsresultat på 26,7 millioner kroner etter skatt.

- Vi har heldigvis klart å holde oss til de svarte tallene, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos da han presenterte resultatet for fjerde kvartal.

Ifølge Norwegian-sjefen gikk det meste rett vei for flyselskapet på slutten av året, men problemene knyttet til Avinors flygelederen kostet.

- De flygelederne kostet oss et anselig antall millioner kroner, sa Kjos.

Storsatsning
Etter første år med plussresultat, gjør Norwegian seg klar for å vokse videre. I løpet av 2006 ønsker selskapet å øke trafikkvolumet med 50 prosent. Innenlands skal trafikken etter planen øke med 30 prosent, og utenlands med hele 70 prosent.

- Vi skal utnytte fly og crew bedre, og vi skal ta inn to fly til, sier Kjos. I tillegg vil det bli ansatt 80 piloter og 120 kabinansatte.

Starter egen skole
For å sikre seg tilgang til nok ansatte stater Norwegian en egen reiselivsskole. Der vil elevene lære markedsfæring og kundebehandling. Skolen vil gi Norwegian tilgang til opp mot 200 lærlinger som kan brukes både i kabin og til kundebehandling på bakken.

- Vi kommer i fremtiden til å rekruttere våre folk fra lærlingene, sier Kjos til TV 2 Nettavisen.

- Men er man garantert jobb etter lærlingetiden?

- Nei, men vi vil jo prøve å ta de som er best, svarer Kjos.

I løpet av opplæringen skal lærlingene gjennom følgende syv moduler:

I Grunntrening
II Stasjonstrening
III Flight trening
IV Salg og markedsføring
V Opplæring og praksis kontaktsenter
VI Utenlandsopphold, flight praksis
VII Praksis flygning

Fat and happy
Bidraget fra lærlingene vil hjelpe med å holde kostnadene nede. Norwegian-sjefen sier at han fortsatt mener kontrollen over kostnadene er det viktigste. I fjerde kvartal ville selskapet tapt penger hvis ikke kostnadene hadde blitt senket.

- Det er på det rene at nesten hele inntektsforbedringen i fjerde kvartal kommer fra kostnadskutt, sier Kjos.

Norwegian-sjefen håper nå å øke tiden de ansatte er i luften enda mer. Han tror ikke det vil skape problemer fra pilotenes side, men det gjelder å holde dem «fat and happy», sa Kjos under resultatpresentasjonen. Etter presentasjonen sier Kjos at han tror pilotene er happy.

- Vi har en femårsavtale med pilotene. Lønnen kommer til å være stabil og blir regulert i forhold til konsumprisindeksen. I tillegg får de en del av kaka hvis selskapet går bra. Pilotene kan tjene veldig bra hvis selskapet går så bra som vi håper og tror at det skal gjøre, sier Kjos.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag