Det er ikke lett å treffe med været. XXL klaget i fjor om en for varm og snøfattig vinter, i år ble det motsatte et problem.

Les også: Kjempesmell for XXL

Etter en sterk start på året, ble mars en skikkelig nedtur for XXL, da vårsalget ble utsatt som følge av sprengkulda. Det fører til at aksjen går på en kjempesmell og raser ned til sitt laveste nivå på over to år.

Det var rett og slett ikke mange som ville kjøpe sykler og joggesko når det var ti minus ute.

Fredrik Steenbuch, konsernsjef i XXL, mener det ikke burde være en overraskelse at mars var svak.

- Jeg pleier ikke å se på børskursen fra dag til dag, men jeg har fått med meg fallet i dag. Enkelte forstår ikke at når det er to meter snø, så er det vanskelig å sykle oppå det, sier Steenbuch til Nettavisen.

Skuffer

Nettoresultatet til XXL var på -9 millioner kroner i første kvartal 2018, mot -8 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Det var betydelig lavere enn ventet på forhånd av analytikerne som følger selskapet. De hadde sett for seg et resultat på 47 millioner kroner, ifølge nyhetsbyrået TDN Direkt.

De svake tallene faller altså investorene tungt for brystet. XXL-aksjen var på det meste ned over 16 prosent til sitt laveste nivå siden 2015.

- Når folk kom hjem fra påske var det ikke sykkelsesong, det er litt uvanlig. Vanligvis, når folk kommer hjem fra påske, så kjøper du sykkel og vaskemaskin. I år tror jeg de bare kjøpte vaskemaskin, sier Steenbuch.

Han tror at XXL snart vil slå tilbake.

- 15. april startet vårsalget og i mai vil vi vite om vi klarer å ta igjen det vi tapte i mars.

- I mellomtiden er det noen som får kjøpt seg noen veldig billige XXL-aksjer, sier konsernsjefen.

Les også: Toppsjefer slutter i XXL

Høyere inntekter

XXL-nedturen kommer til tross for at selskapet omsatte for betydelig mer i år enn i fjor.

Selskapet hadde driftsinntekter på 2,1 milliarder kroner mot 1,7 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.

XXL kunne i februar melde om at en snørik vinter ga veldig gode forhold for sportsbransjen, inkludert markedsleder XXL. Men det kan altså bli for mye av det gode.

Les også: Snørik vinter gir XXL-fest

- Men når vinteren var så bra, burde ikke resultatene tross alt vært bedre?

- Godt spørsmål, men det var ikke nok, rett og slett, fordi mars var så dårlig, sier Steenbuch.

Han mener at man må se XXL over et helt år, ikke bare et kvartal av gangen. Han viser til at selskapet hadde endel engangskostnader i Sverige og oppstartskostnader i Østerrike.

- Vi hadde et tap på 15 millioner i Sverige og åtte millioner i Østerrike. Det blir penger av det. Oppsummert er det ikke smart å vurdere XXL på et kvartal, men på et år, sier Steenbuch.

Les også: Kjempenedtur for G-sport - XXL suser forbi

Les: Elektronikk-kjede deler ut 40.000 sykler