NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90

Langer ut mot trege trikker

Foto: Inge Wallumrød (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
- Det er uholdbart med så mange forsinkelser på buss og trikk.

Kollektivtrafikk blir bare større og større i Norge, men ofte kommer ikke bussen, trikken, T-banen eller toget til den oppsatte tiden.

Spesielt når trafikken står på for fult i rushtiden, mellom 07.00-09.00 og 15.00-17.00, blir det mange forsinkelser.

Punktligheten til Ruter
Definisjonen på å være i rute er avganger som er mindre enn tre minutter forsinket.

Punktligheten per transportmiddel (altså andel som er i rute) for Oslo 2012:

  • T-bane: 83 prosent
  • Bybuss: 50 prosent
  • Trikk: 32 prosent
  • Regionbuss: 66 prosent (for Akershus, tall per august 2013)

Det er altså kun én av tre trikker som kommer til tiden. Dette er det dårligste som er mål for trikk siden Ruter begynte målingene i 2005.

- Nedslitt vognpark, vognmangel, innstillinger, overfylte trikker, anleggsarbeid og vanskelig fremkommelighet gjør trafikkavviklingen med trikk svært utfordrende, sier Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter.

For T-banene er 83 prosent av togene der til tiden. Det vil si at hvert sjette tog kommer for sent, men likevel er dette det beste resultatet siden 2005.

- Trikk, bybuss og deler av regionbussnettet har ikke den punktligheten vi ønsker å tilby kundene. Trikken har dessuten altfor mange innstilte avganger, skriver Ruter i sin årsrapport for 2012.

Samtidig påpeker de at tekniske problemer med vognparken fører til at 98,8 prosent av planlagte og kunngjorde avgangene ble kjørt. Dette rammer over 600.000 kunder i 2012.

Saken fortsetter under bildet.

Det er uholdbart
For T-banene kommer 83 prosent av togene der til tiden. Det vil si at hvert sjette tog kommer for sent, men likevel er dette det beste resultatet siden 2005.

- Det er bra at T-banen er mer punktlig enn tidligere, men Ruter har fortsatt mye å gå på, sier Audun Skeidsvoll, forbrukerpolitisk direktør i Forbrukerrådet, til Nettavisen NA24.

Han mener at punktligheten er for dårlig.

- Det er uholdbart med så mange forsinkelser på buss og trikk. Pålitelighet er helt avgjørende for at kollektivtrafikk skal være et attraktivt tilbud, sier Skeidsvoll.

Både trikk og bybuss har trengselsutfordinger fordi de økonomiske rammene ikke har tillatt at de har kunnet øke tilbudet helt i takt med etterspørselen. For eksempel er for liten vognpark et grunnleggende problem for Ruter.

Forbrukerrådet mener at politikerne må tilrettelegge for at kollektivtilbudet blir bedre og at de kan stå opp til forventningene til forbrukerne.

- Dette viser hvor stort behov for at buss og trikk må ha bedre fremkommelighet. Her må politikerne på banen og gjennomføre tiltak som fjerner hindringer i bybildet for trikk og buss, sier Skeidsvoll.

Ruter har en reisegaranti som inneholder ti punkter om punktlighet.

- Punktligheten må bli bedre. Kundene har en forventning om å komme fram i tide, og det er Ruters ansvar at de gjør dette, sier Skeidsvoll.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere