De tre lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi og Coop Extra ønsker å etablere til sammen 113 nye butikker i år.

Det skriver Dagens Næringsliv i tirsdagens papirutgave, og viser til tall som avisen selv har innhentet hos kjedene.

Nyetableringene kommer på tross av at veksten i dagligvaremarkedet er lav, og skjer som en konsekvens av den intense kampen om markedsandeler, skriver avisen.

Extra satser mest

Coops Extra-kjede er den lavpriskjeden som planlegger størst økning i antall butikker det kommende året. De har et mål om å nå 500 butikker på landsbasis i løpet av 2019, hvilket betyr at kjeden må etablere 73 butikker innen nyttårsaften.

Mange av disse butikkene vil imidlertid være omprofileringer fra andre Coop-kjeder, som Prix.

Kiwi, som puster Rema 1000 i nakken i kampen om å være landets største lavpriskjede, planlegger 20 nye butikker i løpet av 2019.

- Utvikling eller avvikling

Målt i antall butikker er Kiwi allerede landets største, med 665 rundt omkring i det ganske land, men butikkene har lavere snittomsetning enn Rema.

Det skremmer ikke kjeden fra å planlegge flere nyåpninger.

- Det er utvikling eller avvikling, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til Dagens Næringsliv.

Rema 1000 svarer med å planlegge 20 nye butikker, også de. Kjeden har allerede 634 butikker i Norge, og fjoråret bød på 22 nyåpninger. Det uttalte målet for halvannet år siden var opp til 40 nye butikker i året.