Gå til sidens hovedinnhold

Lavpriskrigen: Prisen på påskevarer faller

Men reduksjonene er ikke i nærheten av å være like store som i fjor.

Prisene på påskevarer faller som vanlig i uken inn mot påskeferien, men prisene er likevel ikke i nærheten av så lave som de var på samme tid i fjor.

Varer som grillpølser, ketsjup, appelsiner og sjokolade har falt kraftig den siste tiden, men ingen av de store varene er mer enn femti prosent redusert. Det eneste mulige unntaket er såkalt sunt smågodt, eller smågrønt. Det vil si frukt og grønt pakket og solgt som vanlig smågodt.

Les også: Lavpriskjedene starter påskepriskrig på Kvikklunsj

Smågodt fortsatt «dyrt»

Smågodtprisen er imidlertid ikke redusert og ligger på rundt 17 kroner hektoet hos alle de tre lavpriskjedene. Det er i sterk kontrast til de to foregående årene, hvor smågodtprisen ble satt ned til henholdsvis 2,90 kroner og 6,90 kroner.

Les også: Full appelsinkrig mellom lavpriskjedene

Et annet eksempel er Idun tomatketsjup, som koster 10,40 kroner, mot normalt 13,50 kroner. I fjor ble denne varer solgt for 3,40 kroner og året før for 2,30 kroner.

- Beinhardt

Aktørene selv mener imidlertid priskonkurransen er like tøff i år som den var i fjor.

- Det er beinhard konkurranse om å være billigst. Ketsjup i fjor var et ekstremt tilfelle. Vi tror kundene er bedre tjent med jevne lave priser gjennom hele året, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi, til Nettavisen.

Les også: Veganpizza revet vekk fra hyllene på rekordtid

- Hva med vanlig smågodt? Det er ikke satt ned ennå?

- Vanlig smågodt koster 16,80 kroner per hekto. Vi ønsker å gjøre påskefeiringen litt sunnere og grønnere og har presset ned prisen på sunt smågodt og appelsiner. Men vi gir oss aldri på pris, og kjemper for å være billigst blant lavpriskjedene på alle varer, sier Arvin.

Tømte hyllene

Noe liknende sier Harald Kristiansen i Coop.

- Det er tøff konkurranse, like tøff som før, men vi ser ikke de samme store utslagene som vi har ved tidligere høytider. I stedet for store prisavslag på noen få produkter, ser vi nå lavere priser på flere varer, sier Harald Kristiansen i Coop til Nettavisen.

Les også: Norgesgruppen knuser konkurrentene

Han mener det er vanskelig å si hvorfor priskuttene har vært mindre dramatiske i år, men påpeker at de kraftige prisreduksjonene i de foregående årene hadde flere uheldige konsekvenser, også for kundene.

- Det ble fullstendig kaos i butikk og kundene tømte hyllene. Det førte til at mange ikke fikk anledning til å kjøpe produktene. Med de elleville priskrigene, taper vi også masse penger, sier Kristiansen.

Liten del

Sigmund Festøy, dagligvareekspert og daglig leder i markedsrådgivningsfirmaet Plot, påpeker at kjedene har flere grunner til å unngå priskriger som alle taper på.

- Det ene er det rent økonomiske. Kjedene taper mye penger. Den andre grunnen er at at det å sette ned prisen på den typen varer som er aktuelle i denne typer høytider, altså usunne «kosevarer», fremstår som uansvarlig. De vil ikke oppmuntre til uheldig fråtsing i godteri, sier Festøy til Nettavisen.

Han understreker at slike priskriger rundt høytidene bare er en liten del av virkemiddelapparatet som dagligvarekjedene bruker når de konkurrerer med hverandre.

Les også: Rema 1000 tilbake på tronen som billigste dagligvarekjede

- Det er mange andre ting, som prisundersøkelser, beliggenhet og kampanjer. Konkurransen er ikke mindre, sier Festøy.

Rema kutter

Nettavisen har også oversendt spørsmål til Rema 1000 rundt saken.

Prisdirektør Stian Mårdalen i Rema 1000 skriver det følgende:

- Rema 1000 skal ha de laveste prisene gjennom hele året, og når vi sier det, gjelder det selvsagt også i påsken. Hos oss skal kundene våre finne de varene de ønsker å kjøpe, til bare lave priser, skriver han til Nettavisen.

Kommentarer til denne saken