NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: AFP PHOTO SEBASTIEN NOGIER

Leketøyet du neppe har råd til

Sist oppdatert:
Noen bruker milliarder på å holde seg flytende.

Verdens superyachter er noen av de største og dyreste lekene til de superrike.

Disse privateide fartøyene har profesjonelle mannskaper og finnes hyppigst i Middelhavet, Karibia og Midtøsten.

Les også: Røkke-luksus på billigsalg

Hvert år utarbeider SuperYachts.com en liste over de største yachtene i verden, noe som gir eierne grunn til å skryte.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Som NA24 tidligere har skrevet om er Azzam en superyacht under bygging i Tyskland.

Azzam skal ifølge det SuperYachts.com erfarer være på rundt 590 fot (nesten to fotballbaner). Ved ferdigstillelse vil Azzam bli verdens største yacht. Azzam har en estimert prislapp 622 millioner dollar.

Les også: Verdens dyreste yacht til tre milliarder

Eclipse som nå er størst vil da bli slått med nesten 54 meter.

Se verdens største her

A (Sigma)
Lengde: 118 meter
Toppfart: 23 knop
Samlet effekt: 12 070 hk

«A» (Sigma) ble bygget av Blohm og Voss ved HDW verftet i Kiel, Tyskland, og har en av den mest interessante designet på listen. Kanskje det mest fremtredende trekket er oppsiden av skroget som skaper en ubåtlignende form. Denne funksjonen gjør det vanskeligere for inntrengere å ta over båten. «A» ble lansert i 2008 og ble oppkalt etter eierne, Andrey og Aleksandra Melnichenko.

Den antas å ha kostet rundt 300 millioner dollar og er på nesten 24.000 kvadratmeter. Interiøret er langt mer imponerende enn vanlige interiør.

Fartøyet er utstyrt med en toppmoderne sikkerhetssystem. Master Suite er bombe sikkert, og er tilgjengelig kun på toppen av en spiral trapp til en verdi av over 60.000 dollar.

Suiten beskyttet av et biometrisk fingeravtrykk sikkerhetssystem. Skipet har 44 overvåkingskameraer om bord med over et dusin utvendige kameraer utstyrt med bevegelses detektorer og ett system som kan se i mørket.

Mannskapet på 37 inkluderer en spesialist for surfing, jetski, vannski og sykling. Den massive yachten kan huse 14 gjester i eiers egen suite og seks gjestelugarer. Den koster over 20 millioner dollar i året for å opprettholde, og 500.000 dollar går til drivstoff. Den er ikke tilgjengelig for utleie som mange andre yachter.

Alexander
Lengde: 121 meter
Toppfart: 18 knop
Samlet effekt: 16 100 hk

Alexander ble bygget i 1965 av Lubecker Flender Werke i Lübeck, Tyskland og ble pusset opp som en yacht av Hapag-Lloyd verftet i 1985–1987 og fikk en total ombygging i 1998. Båten har vært i eiendom av Latsis familien siden begynnelsen. Den er tilgjengelig for charter for 774.000 dollar per uke.

Alexander har plass til 80 passasjerer og 60 besetningsmedlemmer i de 40 rommene og eiers egen suite. Skipet har også en møtesal, en konferansesal, en spisestue salong med plass alle passasjerer på en gang, og en liten restaurant. Det er barer på dekk, to boblebad og eget soldekk og et helikopterdekk.

Båten er også fylt med underholdning, inkludert et diskotek med bar, lekerom, skjønnhetssalong og en 27 seters kino. Den har også en gymsal, musikkrom og basseng.

Katara
Lengde: 124 meter
Toppfart: N / A
Samlet effekt: N / A

Katara er et mysterium blant super yachter, med få detaljer om interiøret og eieren har blitt holdt hemmelig. Det 408-fot store skipet ble lansert i april 2010 og ble kjent som Project Crystal.

Det ble bygget i Tyskland av Lurssen Yachts 'in-house skipsingeniører og ble designet av Monaco Espen Oeino Naval Architects.

Skipet skal være verdt om lag 300 millioner dollar og seiler under qatarsk flagg.

Octopus
Lengde: 126 meter
Toppfart: 20 knop
Samlet effekt: 19 200 hk

Kjøpt av Microsoft medgrunnlegger Paul Allen for 121 millioner dollar i 2003. Octopus har noen spennende leker om bord, inkludert en 63-fots båt, to ubåter, en fjernkontrollert ubåt, en dock for vannskutere, et basseng, og plass til to helikoptre på øverste dekk.

Det har også blitt brukt til humanitær innsats. Allen har lånt ut båten for å stoppe krypskyting av muslinger. Det skal også ha hjulpet til under ett mislykket søk etter en amerikansk pilot og to politimenn fra Palau etter flyet deres forsvant i april i år.

Eksteriøret er designet av Espen Oeino og ble bygget av Lurssen og HDW i Tyskland. Interiøret er designet av Jonathan Quinn Barnett av Seattle.

Al Mirqab
Lengde: 133 meter
Toppfart: 23 knop
Samlet effekt: 13 400 hk

Med sine 133 meter er Al Miqab den 11. største yachten i verden. Skipet eies av Qatars Emir Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani, og ble det lansert i 2008. Det anslås å være verdt opp til 300 millioner dollar. Fartøyet vant Motor Yacht of the Year og Best Interior Design på World Superyacht Awards i 2009.

Al Mirqab kan romme opptil 60 gjester og 60 besetningsmedlemmer, og har landingsplass for helikopter, et boblebad på dekk, en kino og en heis.

Skroget er laget av stål med ett over bygg av aluminium og er nesten 64 meter på det bredeste punktet. Båten skal veie hele 5,511 tonn. Fartøyet seiler under flagget til Cayman Islands.

Serene
Lengde: 134 meter
Toppfart: N / A
Samlet effekt: N / A

Bygget ved Fincantieri Yachts og designet av Monaco Espen Oeino, lansert i 2010. Byggingen begynte i 2007, og da den var ferdig, var yachten den største yacht noensinne bygget i Italia.

Serene består av syv dekk, to helikopter landing plattformer, en stor ubåt og et stort saltvannsbasseng om bord.

Rising Sun
Lengde: 155 meter
Toppfart: 28 knop
Samlet effekt: 48 920 hk

Eies av Oracle gründer Larry Ellison og media mogul David Geffen. Skipet ble bygget i 2004 og ombygget i 2007, fartøyet har plass til overnatting for inntil 16 gjester og 45 besetningsmedlemmer.

Det er anslått at de årlige kostnadene er på 13 millioner dollar. Den skal ha kostet i overkant av 200 millioner dollar å bygge.

Al Salamah

Lengde: 139 meter
Toppfart: 22 knop
Samlet effekt: 17 540 hk

Al Salamah ble bygget på slutten av 1990-tallet for kronprinsen av Saudi Arabia, prins Sultan bin Abdul Aziz, i Tyskland av HDW og Lurssen Yachts. De fleste detaljer skipet er hemmelig, men det antas å ha over 80 rom, et helikopterdekk og et innendørs svømmebasseng med glasstak. Under byggingen var det kodenavnet «Mipos», som står for «Mission Impossible» fordi det ble bygget på bare to år og kostet i overkant av 200 millioner dollar.

Yas
Lengde: 140 meter
Toppfart: 26 knop
Samlet effekt: 42 000 hk

Yas ble produsert på ADM Skipsverftet i Abu Dhabi i desember 2011. Yas var den største lanseringen av yachter i 2011.

Skroget tilhørte opprinnelig den nederlandske marinen og ble bygget i 1978. Redesign ble gjort av Pierre Jean Design studio i Frankrike. Skipet har et særegent smalt skrog med glass overbygg.

Yas har svømmebasseng og spa, en helikopterlanding, et avansert lyd og bilde system, en garasje for vann leker, samt en dør laget av karbonfiber som fungerer som ombordstigning eller badeplattform. Den kan romme opptil 60 gjester, og 56 i mannskap.

El Horriya
Lengde: 148 fot
Toppfart: 16 knop
Samlet effekt: 19 550 hk

Verdens sjette største yacht er også en av de eldste superyachter som fremdeles er i drift. El Horriya ble opprinnelig bygget i London i 1865 for kongen av Egypt, og lengden ble utvidet i 1872 og i 1905 og sist ombygget i 1987.

Båten har tilholdssted i Alexandria, Egypt, og er oppført som et skoleskip av den egyptiske marinen. Den kan bære 160 besetningsmedlemmer.

Topaz
Lengde: 147 meter
Toppfart: N / A
Samlet effekt: N / A

Topaz ble lansert i mai 2012 og har vært holdt hemmelig. Skipet er designet av Tim Heywood som har flere av verdens største yachter på sin liste.

Det er spekulert i å ha en prislapp som varierer fra 470 millioner dollar til 626 millioner dollar. Det skal veie 12.000 tonn, og er antatt å ha seks hytter og med overnatting for 12 gjester.

Topaz ble bygget av Lurssen Yachts og måtte flyttes fra en 557-fots tørrdokk i midten av konstruksjonen på grunn av sin massive størrelse.

Prince Abdulaziz
Lengde: 146 meter
Toppfart: 22 knop
Samlet effekt: 15 600 hk

Eies av den saudiarabiske kongefamilien. Prinsen Abdulaziz er den største yacht som er blitt bygget i det 20. århundre, og satte først seil i 1984. Fartøyet brukes til offisiell virksomhet og personlige reiser.

På sitt bredeste punkt, måler Prince Abdulaziz 60 fot. Den kan romme 64 gjester og 65 mannskap.

Al Said
Lengde: 154 meter
Toppfart: 25 knop
Samlet effekt: 21 992 hk

Al Said er nok en kongelig super yacht på listen. Skipet, eid av sultan av Oman, har seks dekk og et konsertlokale med kapasitet til et 50-manns orkester. På sitt bredeste punkt, måler skipet nesten 79 meter på tvers.

Al Said ble ferdigstilt i 2008 og ble designet av Espen Oeino International. Båten har plass til 70 gjester og 154 profesjonelle mannskap.

Dubai
Lengde: 161 meter
Toppfart: 26 knop
Samlet effekt: 38 500 hk

Frem til i dag er skipet eid av Sheik Mohammed bin Rashid al-Maktoum, herskeren av emiratet Dubai. Yachten ble opprinnelig bestilt av prins Jefri Bolkiah av Brunei. Byggingen ble opprinnelig utsatt til 2001, da Sheik Mohammed fikk kjøpt prosjektet for 300 millioner dollar, ifølge rykter.

Fartøyet inkluderer luksuriøse interiørløsninger som inkluderer fine stoffer og håndlagde mosaikker, en spiraltrapp med fargeskiftende glass, mange VIP og gjeste suiter og syv dekk.

Eclipse
Lengde: 162 meter
Toppfart: 25 knop
Samlet effekt: N / A

Med en rapportert prislapp på nesten 1,2 milliarder dollar er Eclipse ikke bare den største yacht, men også den dyreste.(Inntil rykter om prosjektet Azzam) The Eclipse ble levert i 2010 til russiske Roman Abramovich, som er kjent verden over for sine overdådige utgifter på alt fra yachts til England Chelsea Football Club.

Les også: Abramovitsj jakter Norges 500 rikeste

The Eclipse har to helikopter pads, 11 gjestelugarer, to svømmebassenger, utvendig peis og danselokale. Fartøyet er også utstyrt med innbruddssystemer, rakettforsvarssystem, skuddsikkert glass og rustning rundt mastersuite og på broen.

Hvem yacht ville du eid? Kommenter i kommentarfeltet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere