NA24.no

Lesertall for blader er klare

Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer (Nettavisen)
Her er de 10 mest leste mediene.

Synovate presenterer nye lesertall for fagblader og riksdekkende aviser.

Se de nye lesertallene og utvikling fra tidligere år her

Synovate Fagpresseundersøkelsen er Norges viktigste undersøkelse for å følge utviklingen av lesevaner blant ledere i norsk næringsliv og offentlig sektor. Her kan du lese dagens situasjon og utvikling i lesertall.

10 mest leste medier (dekningstall i tusen)
VG (217)

Dagens Næringsliv (185)

Aftenposten Morgenut (182)

Kapital (95)

Teknisk Ukeblad (85)

Finansavisen (82)

Dine Penger (78)

PC World Norge (51)

Økonomisk Rapport (50)

Ukeavisen Ledelse (40)

Stabilitet preger lederes lesing av fagblader og aviser
En sammenligning fra 2010 viser at hovedandelen av næringslivsavisene fortsatt har et meget godt grep om norske ledere, og fortsetter den positive utviklingen fra 2009,står det i meldingen.

De fleste fagbladene har minimale endringer i sine lesertall, og totalt sett viser resultatene en svært stabil utvikling fra ifjor.

Mange fagblad drifter egne nettsider parallelt med printutgaven. Man kan se at nettet øker noe, men for de fleste fagblad har dette ikke virket inn på lesertallet for printutgaven. Noen få fagblad har likevel merket en viss konkurranse med internett, selv om de aller fleste fagbladene synes å beherske utgivelse av begge medieplattformer uten å utsette seg selv for kannibalisme.

Databladene har i mange år vært utsatt for sterk konkurranse fra nettet, men for første gang på lenge ser vi igjen en svak vekst i antall lesertilfelller,i følge undersøkelsen.

Bruker papir
Konklusjonen er at ledere i like stor grad som før bruker papirmedier når de skal holde seg orientert om fagstoff. At internett har vært i kraftig vekst, har foreløpig ikke virket inn på dette.

Norske lesere har høy tillit til innholdet i fagblader, kommer det fram i undersøkelsen.
Sammenlignet med andre mediegrupper ligger fagbladene helt i toppklasse når det gjelder seriøsitet og pålitelighet.

Undersøkelsen bekrefter at fagbladenes eksistens først og fremst er basert på et tillitsforhold til leserne. Lesernes har behov for informasjon de kan stole fullt og helt på, og som er nyttig i forhold til deres fag. Tilretteleggelsen av stoffet for å gi leserne en hyggelig leseropplevelse, er selvsagt en kontinuerlig utfordring i dagens raske mediesituasjon. Hittil synes de fleste fagbladene å ha møttt denne utfordringen bra også her,meldes det i undersøkelsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere