NA24.no


LSK Kvinner – her ved Synne Skinnes Hansen i gult – mot Manchester City i Champions League var en av de største strømmesuksessene for Amedia-avisene i år.
LSK Kvinner – her ved Synne Skinnes Hansen i gult – mot Manchester City i Champions League var en av de største strømmesuksessene for Amedia-avisene i år. Foto: Audun Braastad (NTB scanpix)

Live-fotball gir digital vekst for Amedia

Direktesendte fotballkamper på nettet – forbeholdt abonnenter – har ført til over 10.000 nye digitale kunder for Amedias aviser.

Rundt halvparten av konsernets 63 lokalaviser satser på strømming av fotballkamper, også fra lavere divisjoner og aldersbestemte klasser, skriver Klassekampen. Det er både godt innhold for abonnentene og god butikk for avisene.

På bare tre måneder har Amedia-avisene fått 10.000 nye heldigitale kunder, og direktesendinger på nett er en viktig driver.

– Det er ingen annen type saker som utløser like mange nysalg som strømming av sportsbegivenheter, sier Jostein Larsen Østring, som er direktør for innholdsutvikling i Amedia. Også direktesendte kulturdebatter og folkemøter lokker nye kunder.

I alt har Amedias aviser strømmet over 1.500 kamper i år, og de har nå 159.000 rene digitalabonnenter.

Fredriksstad Blad er en av avisene som har satset på strømming. Sjefredaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad gir direktesendingene mye av æren for at avisen har fått 3.000 nye digitalabonnenter i år.

– De gode resultatene merkes også på økonomien. For første gang på flere år kan vi ansette nye folk i stillinger som er blitt ledige. Det har ikke vært noen selvfølge før, sier Svendsen.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere