NA24.no

Lokker barn med kredittkjøp

(Faksimile: Kwedit.com)
Sist oppdatert:
«Spill nå, betal senere!»

En ny internettjeneste rettet mot barn som spiller dataspill gir spillere i alle aldre mulighet til å kjøpe virtuelle varer på kreditt.

NA24 - din næringslivsavis

Med det barnlige navnet Kwedit, frontet av en tegneserieand, reklamerer tjenesten med at barn kan få kjøpe ting nå, mot et løfte om å betale senere.

Se reklamevideoen for tjenesten nederst i saken.

Spill på kreditt
Tjenesten er foreløpig bare tilgjengelig i sin rendyrkede form i to onlinespill, FooPets og Puzzle Pirates, som har en målgruppe på barn rundt trettenårsalder.

Spillene hører til en gruppe spill som er gratis å spille, men som krever betaling for deler av innholdet. I FooPets kan spillerne leke med og ta vare på et virtuelt kjæledyr, men må betale ekte penger om de for eksempel vil gi dem en sovekurv eller biteleke. Om barna ikke tar godt nok vare på dyret, noe som krever mye tid, kommer dyrevernet og henter det, og man må betale for å få det tilbake.

Milliardindustri
Kjøp av virtuelle varer blir stadig mer populært, og i 2009 ble det omsatt varer av denne typen for enorme 1,03 milliarder dollar (6,18 milliarder kroner) i USA alene, ifølge The New York Times, som har sine data fra forskningsselskapet Inside Network. Omsetningen er nær doblet fra 510 millioner dollar i 2008, og det ventes at den vil komme inn på rundt 1,6 milliarder dollar i år.

Også i Norge utvikles det denne typen spill, blant annet utvikler Funcom spillet Pets vs. Monsters, som retter seg mot barn i alderen 8-12 år.

Vil rundt foreldrene
Tidligere har denne typen ting stort sett blitt betalt gjennom kredittkortkjøp, noe som innebærer at barna må be foreldrene om penger. I et intervju med The New York Times innrømmer en av grunnleggerne av FooPets at det som tiltrakk dem med systemet var muligheten for å komme rundt foreldrene til spillerne.

- Kwedit er det første betalingssystemet vi har brukt som ikke gjør det nødvendig å få foreldrene involvert, forteller han til avisen.

Siden spill som FooPets har en marginalkostnad per vare solgt som de facto er null, det er tross alt bare snakk om piksler på en skjerm, kan de tillate seg å risikere at spillerne ikke faktisk betaler. Kredittløftet er nemlig ingen bindende kontrakt, og selskapet selv hevder det bare er markedsføring.

I begynnelsen får barna bare en liten kredittramme på noen dollar, men denne økes ettersom betalingene blir gjort i tide. Betalingene kan skje ved å sende penger i posten, få foreldrene til å dra kortet, og nå nylig også ved å betale på 7-Eleven.

- Støttehjul
På nettsidene deres beroliger de foreldre med følgende utsagn:

- Tenk på Kwedit som din tenårings «støttehjul» for å bygge den riktige disiplin, organisasjon og forpliktelsesferdigheter som kreves for å ta vare på deres finanser og kreditt i fremtiden, foreslår selskapet.

De presiserer at mislighold av forpliktelsene overfor Kwedit ikke vil få betydning for barnas kredittrangering når de senere skal søke om bil- og boliglån.

Spill nå, betal senere!
Kwedit har laget en reklamevideo som viser barn som gjerne vil kjøpe kule greier i spillene sine, men blir stoppet siden de ikke har betalt. Imidlertid gir Kwedit dem mulighet til å spille videre umiddelbart, mot et løfte om å betale senere.

Det har ikke lyktes NA24 å få kontakt med Forbrukerombudet denne søndagen, mens Forbrukerrådet ikke ville uttale seg uavhengig av ombudet i forhold til lovligheten av denne typen markedsføring. Det er tvilsomt om denne typen reklame rettet mot barn kunne ville blitt vist i Norge, med våre lover om markedsføring rettet mot barn. Imidlertid er og blir internett vanskelig å regulere, så det er lite som hindrer norske barn i å ta i bruk kredittordningen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere