*Nettavisen* Økonomi.

Lokker investorer med Casablanca

Bogart og Bergman skal lokke investorer til børs.

I en tid der terrorfrykt skremmer utenlandsk kapital fra muslimske børser, gjelder det å være kreativ.

NA24 - din næringslivsavis

Marokko prøver å bruke historien som ble spilt ut av Humphrey Bogart og Ingrid Bergman til å lokke vestlige investorer til børsen.

- Som filmen
- Casablanca er som filmen: Et sted der unge mennesker er villige til å ta risiko, sier Badr Alioua, en 27 år gammel forvalter ved den lokale Attijariwafa Bank, til Bloomberg News.

- Filmen «Casablanca» er den viktigste grunenn til at amerikanere vet om oss, noe vi må utnytte.

Det er på ingen måte snakk om noen børsgigant. Med en markedsverdi på totalt 275 milliarder kroner, blekner den i forhold til selv Oslo Børs sine 2 billioner. Samtidig har børsen gitt svært god avkastning, og er blant de aller beste i den arabiske verden.

- Tiltrekker investorer
Børsen ble riktignok etablert allerede i 1929, flere år før filmen med samme navn. Men filmen fra 1942 har hjulpet den lille børsen å få internasjonal oppmerksomhet.

- Det er ingen tvil om at «Casablanca» tiltrekker investorer, sier Touda Loutfi, børsens planleggingsdirektør, til Bloomberg News.

- Etter Marokko, er Storbritannia, USA, Frankrike og Japan, steder der filmen kultstatus, best representert på børsen, forteller Loutfi, og mener å ha kommet med et tungtveiende argument.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.