*Nettavisen* Økonomi.

«Lokomotivfilmer» drar opp norsk filmeksport

Enkeltfilmer som Hodejegerne får stor betydning for norsk film. Foto: Erik Aavatsmark (Friland AS/Nordisk Film)

Norge er helt avhengige av storfilmer.

Tallene for den norske filmeksporten er klare og er hyggelig lesning med tanke på vår hjemlige filmproduksjon. Det er særlig enkelte filmer som sørger for de gode tallene.

Eksportundersøkelsen for norsk film 2010-2012 viser at det aldri har vært høyere gjennomsnittlig eksportverdi per film, og eksporten har heller aldri hatt høyere samlet verdi.

Undersøkelsen omfatter 23 norske kinofilmer med premiere mellom 1. januar og 31. desember 2012. Av disse var det seks dokumentarfilmer og to barnefilmer. 16 av de 23 filmene er solgt til utlandet.

Formålet med eksportundersøkelsene er å følge utviklingen i utenlandssalget av norsk kinofilm.

Lokomotivfilmer

Siden antallet norske premierefilmer er forholdsvis lite, kan en film som gjør det godt slå sterkt ut og få avgjørende betydning for den samlede eksportverdien. I 2011 gjaldt dette «Hodejegerne» og året etter «Kon-Tiki». Uten disse filmene hadde det samlede eksporttallet for de to årene sett annerledes ut, fastslår Norsk filminstitutt.

De aller fleste filmene som hadde norsk kinopremiere ble enten ikke solgt til utlandet eller hadde et salg på mellom null og 1 million kroner.

For 2012-filmene hadde sju av de 23 filmene ikke solgt, mens elleve hadde et salg mellom 0 og 1 million kroner. Bare en av dem hadde en eksportverdi på mellom 1 og 5 millioner kroner.

Verken 2010- eller 2008-årgangene hadde noen «lokomotivfilmer» men filmene oppnådde likevel høye samlede eksportverdier.

For 2012-filmene bygger deler av oppgangen på at tre av filmene hadde en eksportverdi på mellom 5 og 10 millioner kroner.

Blant de 23 filmene som hadde premiere dette året er «Into the White», «Reisen til julestjernen», «Thale» og «Varg Veum – De døde har det godt».

Sterk vekst

Den samlede verdien av den norske filmeksporten i 2012 er beregnet til å være 57 millioner kroner. Dette er den høyeste beregnede verdien noensinne.

Av dette utgjør 23 millioner kroner (41 prosent) forhåndssalg i ulike former, mens etterhåndssalget utgjorde 34 millioner kroner (59 prosent).

Utenlandssalget i 2012 ligger 27 prosent høyere enn i 2011. Veksten i utenlandssalget har vært på 682 prosent siden 2002.

Den samlede eksportveksten for utenlandssalget av norsk film i perioden 2002– 2012 er på 22,6 prosent. Det betyr at salget av norske filmer til utlandet i snitt har økt med i underkant av en firedel hvert år i perioden.

Store svingninger

Gjennomsnittlig eksportverdi for 2012-filmene var 2,5 millioner kroner per film. Dette er den høyeste snittverdien som er målt.

Oppgangen er på 1,1 millioner kroner sammenlignet med 2011 og 0,4 millioner kroner sammenlignet med 2010.

Fem av 2012-filmene oppnådde en eksportverdi på over 1 million kroner, og fire av disse hadde en eksportverdi høyere enn 5 millioner kroner.

Markedet for salg av film på det internasjonale markedet er ustabilt og preget av store svingninger. Publikumspotensialet til de enkelte filmene har mye å si for den samlede eksportverdien til norsk film det enkelte året. (©NTB)

«Kon-Tiki» sørget for å dra opp den norske filmeksporten. Her er hovedrolleinnehaverne Pål Sverre Hagen og Agnes Kittelsen på vei inn mot Operaen i Oslo der filmen om Thor Heyerdals ferd over havet hadde festpremiere. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Morten Tyldum markerer seg nå som regissør i Hollywood med «The Imitation Game». Før han forlot Norge rakk han å lage «Hodejegerne» som han vant Folkets Amanda for. Her er Tyldum og produsenten Marianne Gray under prisutdelingen av Amandaprisen 2012 i Haugesund. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.