NA24.no

Luksuscruise ble feriemareritt

CRUISE: Det skulle være en drømmeferie, men for Einar Jonassen ble det et mareritt.
CRUISE: Det skulle være en drømmeferie, men for Einar Jonassen ble det et mareritt. (privat)
- Man har en forestilling om at man er trygg når man reiser på slike ferier.

Julen 2014 var Einar Jonassen (46) på cruise med Royal Carribean Cruise Line i Karibia sammen med familien. Første juledag ble Jonassen syk, og sendt til et sykehus i Mexico. I all hast reiste kona med ham. Barna ble igjen om bord sammen med andre familiemedlemmer. Foreløpig diagnose fra legen ombord var nyrestein.

- Jeg kom til et sykehus akkurat som du ser på reklamen for Europeiske Reiseforsikring. Vi ble satt på et rom, og de snakket bare spansk. Vi ble fullstendig overlatt til oss selv og hørte aldri noe fra cruiseselskapet igjen, forteller Jonassen. Selv hadde han Frende Forsikring, og fikk god oppfølging derfra.

Barna og familien ombord fikk ingen informasjon og det var ingen plan på hvordan vi skulle treffes igjen, sier han.

Sa han ville dø

På sykehuset fikk Jonassen påvist nyrekreft, og sykehuset ønsket å operere med det samme.

Jonassen ringte forsikringsselskapets alarmsentral i Norge, og fikk vite at nyrekreft ikke var så akutt at man må operere med det samme. Det meksikanske sykehuset var likevel så krass i beskrivelsene at Jonassen ble anbefalt av legen å komme hjem med en gang.

- Det verste var at den meksikanske legen sa at «her kan svulsten eksplodere, og da dør du på veien hjem», hvis jeg reiste hjem. Alarmsentralens lege i Norge advarte meg derimot mot å operere på dette sykehuset, sier Jonassen som i dag mener at det meksikanske sykehuset bare var ute etter forsikringspengene.

- Jeg var livredd

- Jeg valgte å reise hjem, men jeg var livredd hele veien hjem. Det å reise i to døgn, med tanken om at svulsten kan sprekke hengende over meg, var tortur. Vi møtte barna igjen i Fort Lauderdale før vi fløy hjem til Norge. Hverken jeg eller barna visste om vi noen gang ville se hverandre igjen, forteller Jonassen.

Vel hjemme i Norge tok han kontakt med fastlegen. Han fortalte at det bare er tull at svulsten kunne sprekke. Tre uker senere ble han operert og i dag er Jonassen utenfor fare.

- Jeg var på halvårssjekk i går, og det ser bra ut, sier Jonassen til Nettavisen.

DAGEN FØR: Julaften feiret Einar Jonassen med  kona Linda Jonassen og familien om bord på RCCLs cruiseskip.

Får ingen svar

Gjennom dette halve året har Jonassen forsøkt å få svar fra Royal Carribean Cruise Line på hvorfor han ble forlatt i Mexico, om sykehuset var godkjent av selskapet, og om det er slik de vanligvis behandler syke passasjerer.

- Man har en forestilling om at man er trygg når man reiser på slike ferier, men man er bare trygg så lenge man er frisk. Blir du syk, er du en byrde som de fort vil bli kvitt, sier han.

Han er også svært skeptisk til sykehuset han ble sendt til.

- Jeg opplevde det slik at sykehuset bare var ute etter forsikringspengene, sier Jonassen.

- Dette vil vi gjennomgå

RCCL i Norge sier at denne saken nå vil bli gjennomgått for å se hva som har skjedd eller ikke skjedd i behandlingen av Einar Jonassen.

- Jeg kjenner ikke personlig til denne konkrete saken, og kan heller ikke kommentere saker spesielt, men vi vil helt klart gjennomgå saken og finne ut hva som har skjedd, sier Elisabeth Nordgård Vikenes i RCCL i Norge.

- Passasjerer blir syke om bord, og vi har gode rutiner på dette. Når personer blir syk, så må de i land når våre leger om bord mener at det er mest forsvarlig å fortsette medisinsk behandling på sykehus. I de tilfeller er det havneagenten som er vår representant på de enkelte stedene, sier Vikenes.

Hun sier at havneagenten har ansvar for å ha holde kontakt med pasienten, og ha dialog med rederiet om hvordan det går med vedkommende.

- Vi bruker de sykehusene som havneagenten anbefaler, og som holder europeisk standard, sier Vikenes.

Hun sier at syke pasienter ofte kan gå om bord i skipet igjen, men at det er situasjonsbetinget. I noen land tillater ikke myndighetene at passasjerer går om bord i cruiseskipene.

Disse reglene gjelder

- Er du på cruise så gjelder reglene for pakkereiseloven, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til Nettavisen. Han sier at arrangøren av pakkereisen skal ta vare på kunden, men at det er viktig å ha en god reiseforsikring.

- Selskapet har plikt til å opplyse hvilken måte kunden kan komme i kontakt med arrangøren under pakkereisen, samt navn og adresse på lokale representanter som kunden kan henvende seg til dersom det skulle oppstå problemer under reisen. Representanten skal ta vare på kunden så langt det er mulig, men det er forsikringsselskapet som har ansvaret ved sykdom som ikke arrangøren har ansvar for. Derfor er det viktig å ta kontakt med forsikringsselskapet så fort man må på sykehus, sier Halsos.

Her kan du lese om rettigheter du har på pakkereise.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere