*Nettavisen* Økonomi.

Luksusmani i Kina

Foto: (Scanpix)

Kineserne kjøper luksusvarer som aldri før. Italiensk designer ser enorme vekstmuligheter i Midtens rike.

Den kinesiske økonomien er i høygir, og den fremvoksende over- og middelklassen vil gjerne vise frem sin velstand.

NA24 - din næringslivsavis

Eventyrlig vekst
Salvatore Ferragamo, selskapet bak luksusskoene og -veskene med samme navn, er blant selskapene som har gjort det eventyrlig godt i det kinesiske markedet. De siste årene har kinesiske skoentusiaster sørget for en årlig vekst på hele 30 prosent, og selskapet tror de fortsatt får gode tider i møte.

- Vi kan vente oss tosifret vekst de neste årene, sa Michele Norsa, konsernsjef i Ferragamo, i et intervju i Shanghai i dag, ifølge Bloomberg News.

I Beijings gater går tilsynelatende snart brorparten av kvinnene med vesker fra europeiske designere som Louis Vuitton, og selv om mange fortsatt kjøper falske merkevarer har motehusene begynt å gjøre store penger på å selge ekte vare.

Motoren i luksusmarkedet
Totalt sett venter analytikere fra storbanken HSBC at pengebruken på luksusklær og –varer vil øke med seks prosent i år på verdensbasis, ifølge nyhetsbyrået. Kina vil trolig stå for over en tredjedel av denne veksten.

Norsa tror riktignok det er urealistisk at Ferragamo vil fortsette å holde veksten på 30 prosent. Om man kan litt prosentregning er dette forståelig, da det krever stadig mer å øke salget prosentvis ettersom størrelsen på salget øker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Satser friskt
Det italienske luksusmerket planlegger å åpne hele 10 nye butikker i Kina i løpet av 2010, opp fra åtte nye i fjor.

Om spådommene om markedsutvikling viser seg riktige tror Norsa Stor-Kina, definert som fastlands-Kina, Hong Kong, Taiwan og Macau, kan bli det nest største markedet for Ferragamo, etter USA. Per i dag er utgjør Japan et større marked for luksusvarene.

Børsplaner
Ferragamo har for øvrig lekt med tanken om å børsnoteres, slik andre motehus har gjort før dem. De utsatte imidlertid sitt planlagte spredningssalg i 2008, grunnet det labre luksusmarkedet det året. Foreløpig er det ikke satt noen ny dato for spredningssalg og notering.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.