NA24.no

Lurer kunder med «gratisprøve»

Foto: Forbrukerombudet
Flere selskaper markedsfører ulovlig.

Mange selskaper påstår i sin markedsføring at de gir bort gratis vareprøver, mens forbrukerne i realiteten binder seg til et abonnement ved å bestille «gratisprøven»,skriver Forbrukerombudet i en melding.

Norske Biosoft Pharma er et av selskapene som i lengre tid har drevet markedsføring med gratisprøver. Når forbrukerne oppdager at det knytter seg et abonnement til gratisprøven, føler de seg lurt. Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager fra både norske og danske forbrukere som føler seg lurt av selskapet,det melder Forbrukerombudet i en melding.

Biosoft Pharma har nå endret markedsføringen på hjemmesidene sine, slik at det kommer frem at forbrukeren ved å bestille en gratisprøve binder seg til et abonnement på varen. Det er imidlertid flere andre nettsteder som markedsfører produkter på denne måten,ifølge Forbrukerombudet.

Ulovlig praksis
Markedsføringsloven § 11 forbyr næringsdrivende å levere varer med krav om betaling med mindre det foreligger en kjøpsavtale. Takker forbrukeren ja til en gratisprøve uten at det samtidig kommer klart og tydelig frem at han samtidig inngår et abonnement, er ikke abonnementsavtalen gyldig.

Det er dessuten den som hevder at det foreligger en avtale om abonnement som må fremlegge bevis for påstanden.

Hva gjør du for å stoppe det uønskede abonnementet?
- Forbrukerne bør ta kontakt med selskapet og skriftlig protestere på kravet om betaling for varer. Be om dokumentasjon på at det foreligger en abonnementsavtale, anbefaler forbrukerombud Gry Nergård.

Mener selskapet fortsatt at de har et krav mot deg, og sender kravet videre til inkasso, må du ikke føle deg presset til å betale. Gi inkassoselskapet skriftlig beskjed så raskt som mulig om at du er uenig i kravet. Dette er viktig fordi omtvistede krav ikke kan inndrives med inkasso,anbefaler Forbrukerombudet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere