NA24.no

Lys i tunnelen for Oslo Sporveier

Foto: Scanpix/Tor Richardsen (Illustrasjon)
Sist oppdatert:
Det nye billettsystemet oppe og går før sommeren - neste år.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Det nye flexus-systemet, som skal erstatte de gamle billettautomatene til Oslo Sporveier, skal være i full drift fra 1. mai 2008, to og et halvt år forsinket. Byråd for miljø- og samferdsel Peter M. Myhre (Frp) har nå hatt et møte med Kollektivtransportproduksjon, der han ble orienterte om status for prosjektet.

NA24 - din næringslivsavis

- Jeg er ikke opptatt av hvor lang tid det har tatt. Systemet er egentlig 20 år forsinket. Det viktigste er at systemet nå er i prøvedrift, og at prøvebrukerne ser ut til å være fornøyde, forteller han til NA24.

Flexus har til formål å samordne billettsystemet mellom Oslo Sporveier, lokaltogene og bussene i Akershus. Her ligger det fremdeles store utfordringer knyttet til en felles datasentral.

- Det ligger et stykke frem i tid før NSB og SL kan implementeres i systemet. Hadde det ikke vært for arbeidet med samkjøringen, hadde Oslo Sporveier hatt systemet i drift for lenge siden, bedyrer Myhre.

Utvider budsjettet
Budsjettet ligger nå på 272 millioner kroner, og ifølge Myhre er prosjektet foreløpig innenfor rammene.

Det opprinnelige budsjettet var på 200 millioner kroner, men ble siden utvidet til 235 millioner.

En del av pengene går til reparasjon av automatene, som har stått til pynt for allmennheten siden 2005, og som pøbelungdom om gjør sitt til for å ramponere. Tidligere delte Oslo Sporveier og leverandøren Thales kostnaden knyttet til dette. Nå må Oslo Sporveier punge ut selv, og i år er hærverkbudsjettet på hele to millioner kroner.

NA24 har tidligere skrevet om det nye billettsystemet, som krever langt flere tastetrykk ved bestilling av billett enn dagens system.

- Det er klart dette blir en stor overgang for de reisende å komme seg inn i dette. Alt som er nytt er vanskelig, mener Myhre.

Han sammenligner det nye systemet med å bestille en flybillett på Internett, som han også tror var klønete for de fleste i begynnelsen.

Optimistisk byråd
I løpet av inneværende år er det meningen at 150.000 brukere skal teste ut flexus-systemet. Oslo Sporveiers 5000 ansatte har vært de første som har fått prøve det.

SVs Andreas Behring, som flere ganger har etterspurt en redegjørelse fra byråden, har tidligere uttalt til NA24 at det er på høy tid å vurdere hvorvidt man må levere automatene dit de kommer fra og erklære det nye billettsystemet en fiasko.

- Han fortalte oss at prosjektet var på skinner da vi tok opp saken i bystyret for noen dager siden. På skinner er vel et litt relativt begrep i denne sammenhengen, sier Behring til NA24.

Han har vanskelig for å stole at det nye systemet vil være i full bruk fra mai neste år, siden han har fått flere lovnader før.

Byråden sier at dersom leveransen fra Thales skulle vise seg å ikke holde mål, kan det bli en rettslig sak mellom Kollektivtransportproduksjon og leverandøren.

- Men jeg er optimistisk til at dette skal går bra, avslutter Myhre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere