NA24.no

Lyst på ny TV under VM? Slik lar du deg ikke lure

TILBUDSJUNGEL: Carolina Appelqvist har kartlagt hvordan prisene forandrer seg før, under og etter fotball-VM.
TILBUDSJUNGEL: Carolina Appelqvist har kartlagt hvordan prisene forandrer seg før, under og etter fotball-VM.
Sist oppdatert:
Ny undersøkelse viser overraskende tall for når det er billigst å kjøpe nytt TV.

Har du kjøpt fjernsyn de siste dagene før fotball-VM, så har du antakelig gjort et dårlig kjøp. I hvert fall hvis vi skal tro en kartlegging som er gjort av prisutviklingen under tidligere mesterskap.

- Trenden er soleklar. Gjennomsnittsprisen på TV’er, henholdsvis èn uke og ènmåned før mesterskapet, var høyere enn under selve mesterskapet, sier Norgessjef Carolina Appelqvist i Prisjakt.no til Nettavisen.

Hun har gjennomgått prisutviklingen før, under og etter de fire siste store idrettsarrangementene, og konklusjonen er entydig:

  • Det var billigere å kjøpe TV under mesterskapet, enn før og etter
  • Én uke etter mesterskapet var snittprisen høyere igjen.
  • Tre-fire uker senere var den, med få unntak, på sitt høyeste.

Når størrelsen teller

Nettjenesten har gjennomgått de mest søkte produktene, og resultatet er at nordmenn er kresne når det gjelder størrelse. 

- Samtlige av de 25 mest søkte TV-ene er 55 tommer eller større. Hele 68 prosent har søkt på TV over 65 tommer, og èn av fire søker skjermer som er 75 tommer eller større, sier Appelqvist.

Sparer tusenlapper

Undersøkelsen viser at det er tusenlapper å tjene på å kjøpe når produktene er billigst. Under vinter-OL tidligere i år kunne man spare mellom 1000 og 6000 kroner på de mest populære TV-ene.

TUSENLAPPER: De store kjedene har lavere priser under selve mesterskapet enn etterpå.

Til nå har fotball-VM fulgt samme utvikling som de tidligere mesterskapene. Søkingen etter ny TV begynte å øke kraftig fra 20. mai, samtidig som prisene har gått ned den siste uken.

Det er altså ikke alltid økonomisk smart å være tidlig ute.

Milliardomsetning

Anslag fra Elektronikkbransjen tyder på at det vil bli solgt 390.0000 TV-apparater i år.  Det er en svak vekst fra i fjor, da foreningen anslo omsetningen for lyd- og bildeprodukter til 8,1 milliarder kroner.


 

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere