NA24.no

Må betale 400.000 i bot for villedende reklame

Foto: Forbrukerombudet
Det er ikke første gang et slankeprodukt dømmes.

Det skal ikke lønne seg å villede forbrukerne. Nå må Herbal Vital betale tvangsmulkt på 400.000 kroner for villede markedsføring av slankeproduktet Xyphedrine.

Herbal Vital markedsførte produktet Xyphedrine som «Årets slankeprodukt», med påstander om at man ville gå «ned 12 kg på 8 uker» ved bruk av produktet. Selskapet kunne imidlertid ikke dokumentere den påståtte slankende effekten, og Forbrukerombudet forbød videre bruk av påstandene i markedsføring av produktet i juni 2010.

Herbal Vital valgte likevel å holde fram med den ulovlige markedsføringen, og klaget vedtaket inn for Markedsrådet.

Må betale
Til forbudsvedtaket ble det knytt et tvangsmulkt på 400.000 kroner for selskapet og på 150.000 kroner for daglig leder. Tvangsmulkten ville bli løst ut dersom markedsføringen holdt fram. Markedsrådet har nå bestemt at selskapet må betale tvangsmulkta.

- Det skal ikke lønne seg å villeie forbrukerne. Næringsdrivende som brytter Forbrukerombudets vedtak, må ta de økonomiske konsekvensene av det, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Mange saker mot slankeprodukt
Det er ikke første gang Forbrukerombudet tar grep mot villedende markedsføring av slankeprodukt. I 2010 fatta ombudet forbudsvedtak mot fire ulike slankeprodukt. Vedtektene ble fatta mot firmaet Trollkost for markedsføring av produktene Epica og SlankeKuren2010, samt mot firmaet Medislim for markedsføring av produktet Redufim og firmaet Nuform for produktet Nushape.

-Eksempelet med Herbal Vitals markedsføring av Xyphedrine stedfester igjen at forbrukerne bør være veldig skeptiske til produkt som blir markedsført med slankende effekt.

Virker noe for godt til å være sant, så er det trolig det, avslutter Nergård.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere