*Nettavisen* Økonomi.

Magert i overvåking

Mange aktører gir dårlig lønnsomhet innen medieovervåking.

25.07.08 14:11

Markedet for medieovervåking var lukrativt fram mot årtusenskiftet i Norge. Siden har mange aktører og dårlig lønnsomhet preget markedet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Markedsleder i minus
Observer, nå Cision, har tapt penger sammenhengende siden 2002. Tapene har så langt oversteget 60 millioner kroner og selskapet skal ha sagt opp et titall medarbeidere i fjor. Cision er den største aktøren i den norske medieovervåkingsbransjen, med en omsetning på 64 millioner kroner i 2006.

Det norske regnskapet er foreløpig ikke sendt inn til Brønnøysund, men selskapet hadde svak lønnsomhet i Norden i 2007 og morselskapet meldte i dag at de venter vesentlige svakere resultater for den samlede virksomheten i 2008 enn i 2007.

Medieaktørene i minus
Medieovervåkingsselskapet til Dagens Næringsliv, A-pressen, Bergens Tidende, NRK Aktivum, NTB, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen, Intermedium, tjener heller ikke penger. I fjor hadde Intermedium et driftsresultat på minus 1,6 millioner kroner. Det er en vesentlig bedring fra 2006 da selskapet tapte 10,8 millioner kroner på driften.

Edda Media var tidligere med som aksjonær i Innholdsutvikling AS, som eier nesten 90 prosent av aksjene i Intermedium. Edda har valgt å trekke seg ut for å satse på sitt eget medieovervåkingsselskap Opoint. Opoint har drevet i pluss siden 2004, men det har foreløpig vært beskjedne marginer. I 2006 hadde Opoint et driftsoverskudd på 440.000 kroner av en omsetning på 8,4 milioner kroner.

Opoint eier også 94 prosent av aksjene i Siste Nytt Gruppen AS. Dette selskapet hadde et beskjedent overskudd i 2006, men i 2007 havnet selskapet i minus igjen. Av en omsetning på 6,4 millioner fikk selskapet et årsresultat på minus 600.000 kroner.

Schibsted tjener på overvåking
Schibsted-eide Retriever Norge driver lønnsomt og hadde i 2006 et driftsresultat på tre millioner av en omsetning på drøyt 30 millioner kroner. Etter det NA24 Propaganda erfarer tjente Retriever penger også i fjor og opplevde en fremgang sammenlignet med året før.

Danske Infopaq har tapt penger på driften hvert år siden 2002. I 2006 omsatte Infopaq Norge for 11,8 millioner kroner og fikk et årsunderskudd på 2,7 millioner kroner. I år opplyser selskapet at resultatet er forbedret med tre millioner kroner og at selskapet dermed driver i pluss.

Det er også flere mindre aktører som leverer medieovervåking og det er et betydelig prispress. Flere aktører karakteriserer bransjen som «råtten» og moden for konsolidering.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.