*Nettavisen* Økonomi.

Manipulerte smuglerbiler er dødsfeller

Tollmyndighetene stanser flere hundre manipulerte smuglerkjøretøy i året. Bilene kondemneres og fjernes fra norske veier. Foto: Tollvesenet

Kyniske smuglere gjør livsfarlige grep med bilene for å skjule overvekt.

13.10.15 15:11

Det er mye penger å tjene på å smugle mat, alkohol og andre varer fra Europa, og hver uke stanser Tollvesenet smuglerbiler som er lastet til randen.

For å skjule overlasten, som kan være opptil tre ganger så høy som det som er tillatt, manipulerer enkelte smuglere bilene.

Fjæringene stives opp
Ifølge Tollvesenets magasin «På Grensen» er den vanligste manipulasjonsformen å stive opp fjæringene, noe som gjør at bilene forvandles til rullende dødsfeller:

*Bilene får vanskelige kjøreegenskaper.

* Bak- og forakslinger får unaturlig stor belastning, som kan føre til at oppheng, bærekuler, bærebruer, støtdempere og fôringer ryker. *Bremselengden blir vesentlig lengre.

*Ved en unnamanøver kan bilen oppføre seg unormalt, få sladd eller velte.

*Fullastede biler får galt tyngdepunkt, og lasten er ofte ikke godt nok sikret.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kjøretøy med manipulerte fjæringer kan være enda farligere på veiene etter at smuglerlasten er fjernet. Bilen er da unormalt stiv, og vil sprette bare ved små humper og hull i veien. Foto: Tollvesenet.


Stanser flere hundre biler hvert år
De fleste smuglerbilene av denne sorten krysser grensen i Tollregion Øst-Norge, og tollmyndighetene ved disse grenseovergangene stanser flere hundre slike biler hvert år.

Noen av ombyggingene er profesjonelt utført av fagfolk, mens andre er amatørmessige; en bjelke eller plankebit plassert i fjærene.

- Det er ikke vanskelig for en mekaniker å bygge om fjæringssystemet på bilen. Kjøreegenskapene til disse bilene blir elendige, sier tolloverinspektør Raymond Høiden ved Svinesund tollkontor til «På Grensen».

Klikk på bildet for å forstørre.

Amatørombygging av bilene kan være en gummikloss, bjelke eller plankebit plassert i fjærene, mens profesjonelle aktører bruker lufttrykksordninger som stiver opp fjæringene. Foto: Tollvesenet.

Dødsulykke i 2013
Under en aksjon på Svinesund i mai stakk en smuglerbil av i 200 kilometer i timen, og politiet måtte bruke spikermatte for å stanse rømlingen.

– Når slike biler kjører i 200 kilometer i timen, er det åpenbart at dette er rene dødsfeller, fortsetter Høiden.

For to år siden var det en dødsulykke med en smuglerbil på E18 ved Liertoppen i Buskerud. En 42 år gammel mann mistet livet og en person ble alvorlig skadet da bilen, som var overlastet med 1,5 tonn, braste inn i flere andre biler.

Kilde: Tollvesenets magasin «På Grensen»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag