Gå til sidens hovedinnhold

Markedsføringsekspert om Joner og NOAS: - De bommer stygt

Trond Blindheim mener NOAS og Anorak bommer stygt ved å kritisere Listhaug for det folk flest mener hun er god på.

Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS) har samlet inn over 2,6 millioner kroner etter skuespiller Kristoffer Joner gikk ut på Facebook og oppfordret folk til å gi penger til organisasjonen i Sylvi Listhaugs navn.

Bakgrunn: Kristoffer Joner tar et knallhardt oppgjør med Sylvi Listhaug

- Forbukerombudet: - Utenfor vårt tilsyn

Tirsdag kom det frem at det var NOAS og reklamebyrået Anorak som sto bak kampanjen, og nå vil mange av giverne ha pengene tilbake.

På sosiale medier florerer det av anklager om at stuntet mot Listhaug har brutt en rekke etiske retningslinjer, og mange reagerer på at Joner ikke opplyser selv om at det er NOAS og Anorak som står bak kampanjen.

LES MER: FrP-politker om Joner-innlegg: - De lurer folk for penger

Fungerende forbrukerombud Bente Øverli sier til Nettavisen at de har fått flere henvendelser om denne saken i løpet av dagen.

- Men siden dette er en innsamlingsaksjon for en veldedig organisasjon hvor man ikke skal selge noe, så gjelder ikke reglene for reklame i markedsføringsloven. Dermed faller det utenfor vårt tilsyn. Utover det har jeg ingen kommentarer, sier Øverli.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Svekker troverdigheten i budskapet

Trond Blindheim, sosiolog, markedsføringsekspert og rektor ved Høyskolen Kristiana, sier at han kan forstå at folk føler at Joners Facebook-innlegg er villedende.

- Når det kommer frem at NOAS har tatt initiativet til kampanjen, er det til en viss grad villedende overfor publikum fordi det ble fremstilt som om dette var noe Joner selv hadde kommet på, sier Blindheim til Nettavisen.

Han har lagt merke til at kampanjen nå får kritikk på sosiale medier, men mener at det å påstå at dette er «skjult reklame» er spekulativt.

- Det vi vet er at Kristoffer Joner har en venn i reklamebyrået Anorak, og at de sammen har diskutert Listhaug og asylpolitikken. Så vet vi at han har fått profesjonell hjelp til å få frem budskapet, men meningene sine har han nok antakeligvis hatt hele tiden. Han ville nok ikke latt seg bruke som ammunisjon i et reklamebyrås retorikk hvis ikke han sto for det selv, sier Blindheim.

- Kan det være problematisk at NOAS har tatt initiativ til en kampanje de selv tjener penger på, uten å tydeliggjøre at de står bak kampanjen?

- Det svekker troverdigheten i budskapet og man mister autentisiteten. Det ser vi jo at blir brukt mot dem nå. Men dette er en frivillig organisasjon, det er nok ikke eierne her som stikker penger i lommene.

- Ville det utgjort noen forskjell om Joner eller Anorak hadde fått betalt for oppdraget?

- Ja, hvis NOAS hadde kontaktet et reklamebyrå på kommersiell basis, altså at de hadde betalt dem en timespris for å generer inntekter for dem, så ville det vært noe annet. Men det finnes ikke grunnlag for å tro at verken Joner eller Anorak har fått betalt for dette.

- Kritikerne bommer stygt

Blindheim mener likevel at NOAS og Anorak har bommet stygt på det han omtaler som effektiv informasjon og påvirkning.

- De angriper Listhaug på det området som har gjort henne til en av Norges mest populære regjeringsmedlemmer. Det kritikerne nå angriper henne for, er det folk flest mener hun er god på, sier Blindheim, og henviser til at 59 prosent av Norges befolkning og 40 prosent av Arbeiderpartiets velgere mener Listhaug gjør en god jobb som innvandringsminister i Norge.

- Kritikernes kritikk forsterker bare Listhaugs posisjon. Det tydeliggjør posisjonene hennes i innvandringspolitikken, i alle fall i retorikken. De angriper henne altså på det området der hun høster mest popularitet, og derfor har Joner og kritikerne egentlig gjort seg selv en bjørnetjeneste.

Les også

Reklamebyrå sto bak Kristoffer Joners NOAS-kampanje

Les også

Frp-politiker om Joner-innlegg: - De lurer folk for penger

LES OGSÅ: Kristoffer Joner tar knallhardt oppgjør med Sylvi Listhaug

Kommentarer til denne saken