NA24.no

Maten kan bli dyrere

Foto: Illustrasjon (Scan-foto: Anders Knudsen)
Sist oppdatert:
Leverandørene kjemper mot de store kjedene om prisen på din handlekurv.

«Høstjakten» i matvarebransjen er i full gang, og frem mot jul forhandler de store matvarekjedene med leverandørene om prisene inn i neste halvår.

NA24 – din næringslivsavis

Verden over stiger prisene på råvarer, og det er ikke bare kobber, olje og jernmalm som blir dyrere. Maten stiger i pris. Financial Times skriver onsdag at brødprisene i Japan har steget med 10 prosent siste året. Prisen på majones har steget med 13 prosent, viser rykende ferske tall.

I Norge har prisene på matvarer steget 3 prosent i september fra samme periode året før, ifølge Statistisk sentralbyrå. Fra årsskiftet til september er prisoppgangen på 2,7 prosent. Generelt var det en liten nedgang i konsumprisene i samme periode.

Men det som bestemmer utviklingen for hva handlekurven for norske forbrukere, er i stor grad «høstjakten» som nå foregår i dagligvarebransjen.

Dyrere mel
Allerede nå slår Norgesmøllene, markedsleder for mel i Norge, fast at det blir prisøkning til neste år.

- Hvor mye kan jeg ikke si, men det blir ikke økninger som i Europa der prisene har steget med 30 til 40 prosent i år og i fjor. Men at vi også snakker om prisøkninger er helt klart, sier Ivar Hald til NA24. Han er salgs- og markedsdirektør i Norgesmøllene til NA24.

Han sier at han ikke vet om det blir en økning på tre, seks eller ti prosent.

- Den rene årsaken er at importkornet vi kjøper har steget så voldsomt i pris, sier Hald til NA24.

Norgesmøllene kjøper inn korn og maler dette til mel som leveres både til bakere og butikker.

- Tøff runde
Det er flere leverandører enn normalt som sier at de nå skal ha prisøkning, ifølge Per Roskifte i NorgesGruppen. NorgesGruppen har en markedsandel på 38 prosent gjennom butikker som Meny og Kiwi som de mest kjente kjedene.

- Det er en tøff runde, kanskje mer enn normalt, sier Roskifte til NA24.

Forhandlingene mellom matvarekjedene og produsentene samt importørene er godt i gang og Roskifte forteller at det er et veldig høyt trykk på innkjøpsavdelingen.

Men vil prisen på handlekurven i butikkene stige? Roskifte vil ikke komme med noen prognose.

- Det gjenstår å se, men jeg vil ikke prognostisere noen tall. Vi har noen leverandører som har kommet med positive innspill, som vil si at prisen enten står stille eller reduseres. Vi ser at leverandørene ikke er en homogen gruppe men at de posisjonerer seg ulikt, sier Roskifte.

- Vanskelig å si
Informasjonsdirektør Robert Rønning i Stabburet, en del av Orkla som blant annet står bak den folkekjære Grandiosa-pizzaen, vil ikke spå om utfallet av «høstjakten».

- Det er et generelt bilde at råvareprisene stiger, sier Rønning til NA24. Men hvordan dette vil slå inn på for eksempel prisen på Grandiosa-pizza i tiden som kommer er alt for komplisert til å gi et godt svar på.

Han henviser til at det er kjedene som bestemmer prisene til forbrukere.

Bruker mindre og mindre
Men selv om matvareprisen skulle gjøre et hopp, så vil det slå mindre og mindre inn på lommeboken til norske forbrukere.

I fjor brukte vi 11 prosent av det totale forbruket på mat. I 1958 så brukte vi 40 prosent, viser tall NA24 har fått fra SIFO, Statens institutt for forbruksforskning. Andelen har sunket, også i nyere tid. I 1986 brukte vi 15,1 prosent av forbruket på mat, ti år etter var andelen nede i 12,6 prosent.

I Norge er det også en annen komponent som spiller inn i prisingen på mat. Tollmurene gjør at prisingen på for eksempel kjøtt følger av jordbruksoppgjøret. Prisene på verdensmarkedet vil dermed ikke slå inn på samme måte som for eksempel prisen på brød, eller andre varer der innsatsfaktoren i stor grad må importeres.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere