Maten stiger i pris 4,5 ganger raskere enn andre varer

Sterk økende priser på mat er hovedårsaken til at prisveksten i Norge under ett ligger på målet.

Sterk økende priser på mat er hovedårsaken til at prisveksten i Norge under ett ligger på målet. Foto: (Scanpix)

Mat, klær og møbler skyter til himmels.

I Norge er det et mål om at prisstigningen/inflasjonen skal være på 2,5 prosent i året. Ifølge ferske tall fra SSB ligger en an til å ikke treffet dette målet.

Fra mars i fjor til mars i år er konsumprisindeksen økt nøyaktig to prosent, og prisene steg i snitt med 0,2 prosent fra februar til mars. Derimot er KPI-JAE (prisvekst eksklusiv energivarer) økt med 2,6 prosent.

Men det er enkelte typer varer som stiger betydelig mer enn andre varer. Hadde det ikke vært for at strømmen er gått ned som følge av mildt klima, og et dårlig eiendomsmarked, ville situasjonen vært en ganske annen.

Prisene skyter oppover

SSBs tall viser at matvarer, klær og møbler skyter til himmels.

- Fra mars 2013 til mars 2014 steg prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler 10,2 prosent, særlig var det økte priser på møbler som bidro til dette, skriver SSB i en kommentar.

Matvareprisene stiger også vesentlig mer enn andre typer varer. På ett år er maten blitt 5,4 prosent dyrere.

Ifølge SSB er det særlig typiske norske varer som øker.

- Det var særlig prisøkning på meierivarer, kjøtt, fisk og frukt som bidro, melder SSB.

Bare den siste måneden har prisen på matvarer økt med 0,9 prosent - 4,5 ganger mer enn den generelle prisveksten i samme periode.

Veldig stor økning på klær

Prisene på klær har de siste årene stort sett gått nedover, men nå ser det ut til at markedet har bestemt seg for å øke prisene.

Den siste måneden har prisene på klær økt med hele 4,5 prosent. Det betyr at prisstigningen den siste måneden er over dobbelt så høy på én måned, som prisstigningen generelt er på ett år.

- Prisoppgangen kan blant annet ses i sammenheng med nye vår- og sommervarer på markedet, samt avslutningen av vintersalget, skriver SSB.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag