NA24.no

Matkasse-selskaper gikk kraftig underskudd


MATKASSE: Matkassene har blitt et middagsalternativ for mange nordmenn. Kassene inneholder råvarer med oppskrifter.
MATKASSE: Matkassene har blitt et middagsalternativ for mange nordmenn. Kassene inneholder råvarer med oppskrifter. Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Investorer spår døden til matkasse-selskapene.

– Hvis vi ikke får en markant økning i lønnsomheten, vil vi vurdere situasjonen som kritisk. Det er tøft å lykkes som en liten aktør i dette markedet. Utfordringen er at vi er altfor små, sier Gert W. Munthe i investeringsselskapet Herkules til Dagens Næringsliv. Selskapet eier Linas Matkasse med merkevarene Adams Matkasse og Godtlevert.

Linas Matkasse hadde en total omsetning på 2,3 milliarder kroner i 2016 og 2017. Likevel gikk det 70 millioner kroner i underskudd i de to årene.

- Å fortsette uten å ta noen strategiske grep, er ikke en mulighet, sier han til DN. Han tror de store dagligvarekjedene vil ta over markedet.

Også aktørene som selger dagligvarer på nett, opplever den knalltøffe konkurransen fra de store klassiske dagligvareaktørene som Rema 1000 og Kiwi.

Kolonial.no, som driver nettbutikk med hjemkjøring, gikk med kraftig underskudd i 2017: 260 millioner kroner. Det tilsvarer 700.000 kroner dagen.

– Overordnet var det et år med veldig kraftig vekst og underskudd som forventet, sier Kolonial-gründer og sjef, Karl Alveng Munthe-Kaas til Dagens Næringsliv. Han er likevel optimistisk om fremtiden.

Han får støtte av Arnulf Refsnes som forsøkte seg med Brødboksen.

– Det koster å vokse. Folk er klar over det, men så kommer regningene og så begynner folk å tvile igjen. Man må tenke frem i tid. Jeg er ikke i tvil om at det i fremtiden vil bli solgt mer på nett, sier han til DN.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere