Gå til sidens hovedinnhold

SAS varsler skuffelse

Færre flyr med selskapet.

SAS sliter fortsatt med lønnsomheten, og har ikke greid å fylle flyene i tilstrekkelig grad.

Nå varsler selskapet at utviklingen kommer til å ha negativ innvirkning på resultatet for fjerde kvartal.

2,2 millioner passasjerer
SAS fraktet 14,7 prosent færre passasjerer i september enn i samme måned året før. Totalt fløy 2,2 millioner passasjerer med fly i SAS-familien.

SAS beskriver markedet som uforutsigbart og skriver at usikkerheten rundt en bedring av aktiviteten etter finanskrisen fortsatt er heftet med betydelig usikkerhet.

Kabinfaktor uendret
Flyselskapet har tatt flere flymaskiner ut av trafikk for å bedre balansen mellom tilbud og etterspørsel. Det har medført en reduksjon i trafikken på 17,7 prosent i september, samtidig som setekapasiteten ble redusert med 17,7 prosent.

Kabinfaktoren utviklet seg ikke på linje med de tidligere månedene, og endte uendret på 70,6 prosent, men det var de forberedt på.

Kommmer til å påvirke resultatet
Yielsen for august var ned 8,8 prosent for SAS og flyselskapet skriver at dette er i på linje med hva de har guidet tidligere. De ser også en videre press for yielden i september at avkastningen per passasjer per kilometer vil utvikle seg negativt i nær fremtid.

- At vi indikerer en fortsatt nedgang i yielden for september og fremover kommer til å påvirke resultatet negativt i fjerde kvartal. Utviklingen viser med stor tydelighet hvor viktig det er å gjennomføre kostnadsprogrammet Core SAS, hvor vi fortsatt ligger foran skjema, og at vi fullt ut stenger vårt kostnadsgap gjennom de pågående forhandlingene med fagforeningene, skriver konsernsjef Mats Jansson i SAS.

Kraftig spareprogram
SAS Gruppen implementerer for tiden en ny strategisk tilnærming - Core SAS - for å sikre fremtidig lønnsomhet for SAS.

Kostnadsprogrammet består av å kutte kostnadene med 4,5 milliarder svenske kroner samt å redusere kapasiteten med 20 prosent. Denne implementeringen går i henhold til planen. I tillegg kom SAS med et kostnadsbesparende program på to milliarder svenske kroner. Det ble lansert i august i år.

SAS kan imidlertid notere seg at selskapet er det tredje mest punktlige flyselskapet i verden, og opplever etter eget utsagn den høyeste kundetilfredsheten siden januar 2007.

Reklame

Dette påskeegget er nesten for godt til å være sant

Kommentarer til denne saken