NA24.no

Mattias (23) var for flink - blir følgelig Norges yngste hotelldirektør

Mattias Stengl (23)  skulle egentlig vært management trainee frem til januar 2015, men Choice-ledelsen trakk han ut etter halvgått løp fordi de så han var klar til større utfordringer.
Mattias Stengl (23)  skulle egentlig vært management trainee frem til januar 2015, men Choice-ledelsen trakk han ut etter halvgått løp fordi de så han var klar til større utfordringer. Foto: Magnus Aamo Holte (nord24.no)
Sist oppdatert:
23-åring fra Karlstad blir utpekt som kjempetalent.

TROMSØ (Nord24): - Her blir det et kreativt arbeidsmiljø. Hit skal vi invitere studenter og bedrifter i byen til å komme å jobbe, sier Mattias Stengl til nord24.

I det som er Ishavsbyens nyeste hotelltilskudd, Comfort Hotel Xpress Tromsø, er det full rulle drøye fire uker før dørene åpnes i den sørlige enden av Grønnegata.

Mattias Stengl (23) illustrerer hvordan lobbyen blir seende ut, inn i mellom arbeidsfolkene fra entreprenøren Consto, som har hovedansvaret for byggingen av det syv etasjer høye hotellet.

- Her blir det innsjekkingsautomater, barpunkt og en levende lobby. Men det som blir den virkelige lobbyen. I tillegg skal vår nye mobilapp, som lanseres samtidig som hotellet åpnes 15. oktober, være for forlengede arm ut til gjestene, sier Stengl, som kom til Tromsø for en måned siden.

Teknologi som endrer

Teknologi står i høysete for Xpress, hotellkjeden Choices lavpriskonsept.

- Mobilappen skal gi gjestene våre en Tromsø-opplevelse på høyde med slik som lokalbefolkningen kjenner byen, sier Stengl til nord24.

Der vil de tilreisende kunne få beskjed om blant annet hvordan de kommer seg inn til sentrum med flybussen, hvilke spise- og serveringssteder og om forestående kulturbegivenheter i byen.

- Teknologi skaper nye muligheter i hotellbransjen, slik som den også endrer andre bransjer. Men når det er sagt, så betyr ikke det at vi bytter ut menneskene. De personlige relasjonene vil fortsatt være helt avgjørende for hvilken opplevelse gjestene sitter igjen med etter oppholdet, understreker Stengl.

- Men den teknologiske utviklingen betyr at vi kan bruke mer av tiden vår på gjestene enn tidligere, sier Stengl.

Den yngste

23-åringen fra Karlstad i Sverige blir i Petter Stordalens Choice-kjede beskrevet som et av de største talentene på årevis.

Allerede som 19-åring kom han inn i konsernet, hvor han siden har steget i gradene. I januar startet han på Choices ettårige trainee-program.

Simen Vinge, Brand Direktør i Comfort Xpress, forteller at Stengl ble trukket ut av trainee-programmet han ble en del av i januar i år

- Han skulle egentlig vært management trainee frem til januar neste år, men vi trakk han ut etter halvgått løp. Vi så at hans mange kvaliteter og at han var klar for større utfordringer, sier Vinge.

Når Xpress-hotellet åpner i Tromsø i midten av oktober, blir Stengl Norges yngste hotelldirektør.

- Trakk nesten kontrakten

- Jeg satt å regnet på fødselsdatoen hans. Da jeg fant ut at han var noen måneder yngre enn jeg var da jeg åpnet hotell, var det nesten så jeg trakk tilbake kontrakten, sier Simen Vinge med en latter.

Han skryter av at Nordic Choice-toppene tør å satse på unge mennesker når de rekrutterer ledere.

- Selv om han er ung, har han lang og bred erfaring fra hotelldrift. Han kom til oss i 2009, startet i resepsjonen, og har siden gått gradene, forteller Vinge.

Tronen raner desember-barnet fra Preben Moe, hotelldirektøren på Gloppen hotell på Sandane, som er født tre måneder tidligere.

- Det som gjør Mattias unik er hans entusiasme og innsikt i hva som er viktig for morgendagens hotellgjester. Hans driv for å bidra til fornyelse og nytenkning i en tradisjonell bransje var en viktig grunn til at valget falt på ham, sier Stegls sjef, Simen vinge.

- Gjestene får velge

Mattias Stegl har likevel et mer nøkternt syn på sin egen posisjon.

- Jeg bryr meg verken om alder eller titler. Det som er viktig for meg er at jeg har fått et ungt og svært kvalifisert team her i Tromsø, som skal jobbe på for å ta bransjen inn i fremtiden, sier svensken.

For Stengl har visjonene for årene fremover klare:

- Jeg tror på en utvikling hvor den digitale gjesteopplevelsen kommer til å komplettere de nåværende bonusprogrammene, og hvor den lokale informasjonen får større verdi. I tillegg mener jeg det er på tide å la gjestene selv velge hva de vil betale for og hva de ikke vil bruke penger på.

Guider i byen

Comfort Hotel Xpress Tromsø skal få 192 hotellrom, 13 ansatte

Rommene er kompakte, og er hotellet er noe helt annet enn kjede-kollega The Edge, som ligger rett nedenfor. Her er det ingen restaurant, og gjestene må betale for frokosten.

- Vi skal skille oss ut fra de andre Choice-hotellene i byen. For eksempel vil vi tilby en smart frokust til de gjestene som selv ønsker å betale for det, sier den ferske hotelldirektøren.

Xpress-konseptets mest nærliggende konkurrent er Smarthotel Tromsø i Vestregata.

- Hovedmålgruppen vår er tilreisende som vil bruke pengene sine på noe mer morsomt enn å være på hotellet. Og det er her vi som ansatte kommer inn. Vi skal være ledende i byen på å veilede gjestene våre til å oppleve Tromsø fra byens beste side, sier Stengl.

- Vil gjeste våre spise burger eller sushi, skal vi vite hvor de får den beste matopplevelsen. Det stiller strenge krav til oss.

Og prisen for en overnatting?

- Prisene vil svinge i tråd med markedet. Men det jeg kan si allerede nå er at vi skal ligge helt nede i prissjiktet her i byen, sier 23-åringen.

Les flere saker på nord24


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere