McDonald’s er årets store taper

Det ble ingen feit plassering for burgerkjempen.

Det ble ingen feit plassering for burgerkjempen. Foto: (AFP)

Nordmenn svikter også DNB og Norwegian, men hyller Flytoget.

29.04.14 14:24

Norsk Kundebarometer har for tredje år på rad kåret til Flytoget til kundenes favoritt.

- Jeg er stolt og ydmyk over at Flytoget for tredje år på rad plasseres øverst på pallen i Norsk Kundebarometer, sier administrerende direktør i Flytoget, Linda Bernander Silseth.

Hun forteller at Flytogets filosofi er «å gi gode kundeopplevelser til de reisende».

- Det er veldig betryggende når vi i undersøkelsen får bekreftet at vi lykkes med å gi kundene et godt produkt og god service. Jeg vil takke de mange lojale kundene våre. Dette inspirerer oss til å jobbe enda hardere på vegne av våre kunder, sier Silseth.

Flytoget gikk raskt nok for selveste Usain Bolt ... Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

Burger i beit
Hurtigmaten McDonald’s får den tvilsomme ære det er å komme sist i årets undersøkelse. McDonald’s oppnår kun 58,9 kundetilfredshetspoeng, ned fra fjorårets 61,9.

Blant de dårligst plasserte bedriftene finner vi også matkjeden Rimi, kapitalforvalteren ODIN Forvaltning, matkjeden Bunnpris og kleskjeden Lindex.

- Dette er virksomheter som har en betydelig jobb med å forbedre seg om de skal fortsette sin virksomhet, sier Silseth.

Storbanken DnB får bank fra kundene i årets undersøkelse, og oppnår beskjedne 67,8 kundetilfredshetspoeng. Det er et fall på hele 4,4 poeng sammenlignet med i fjor og sender DnB ned fra en 88. plass i fjor til 143. plass.

Forbrukere som flyr med Norwegian, er blitt langt mindre tilfredse som kunder enn de var i fjor. Norwegian må i år nøye seg med 70,1 kundetilfredshetspoeng. Det er et fall på hele 3,9 kundetilfredshetspoeng sammenlignet med i fjor. Norwegian faller fra en 58. plass til en 115. plass på Norsk Kundebarometer. Også SAS går noe tilbake, men står med sine 73,2 kundetilfredshetspoeng høyere i kurs hos kundene enn hva Norwegian gjør.

96 prosent punktlighet
Flytoget har eksistert siden 1998.

- Flytoget har fra starten av at hat høye ambisjoner for den kvalitet Flytoget skulle levere. Det satte en helt ny standard for togreiser – Flytogstandarden, forteller hun.

Silseth lover kundene å komme sikkert, punktlig og raskt - med en punktlighet på 96 prosent, hyppige avganger, effektiv avvikshåndtering, utvidet reisegaranti og enkle billettkjøp, sier sjefen - og roser sine ansatte:

- Hver medarbeider i Flytoget er viktig for å gi den serviceopplevelsen vi ønsker å tilby våre kunder. Det er medarbeiderne som med et smil møter reisende på plattformen og som strekker seg langt for å hjelpe kundene når det trengs, sier Bernander Silseth.

- Flere avganger
De hviler ikke på laurbærene:

- Nå håper vi på myndighetenes tillatelse til å doble antall avganger fra Lysaker, Skøyen og Nationaltheatret stasjon fra tre til seks tog i timen. Det vil gi de reisende et bedre tilbud og det er en viktig del av klimaløsningen å øke andelen kollektivreisende til og fra flyplassen, sier Bernander Silseth.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag