*Nettavisen* Økonomi.

Mediesjef: - Nettannonsører svindles

Ben Wood er sjef i det verdensomspennende mediebyrået Iprospec. Foto: (YouTube / iProspect Germany)

Nettannonsører svindles for 60 milliarder ifølge antisvindelselskap.

04.05.15 07:17

Enkle målemetoder gjør at annonsører på nett lett kan svindles. Det skriver Dagens Næringsliv (DN) mandag.

Hovedårsaken ligger i at mer enn en tredjedel av verdens internettrafikk antas å være falsk, hovedsaklig takket være virusinfiserte pc-er som surfer hvileløst rundt på nettet og etterligner forbrukere.

Svindelen anslås å koste verdens annonsører 60 milliarder kroner i 2015, ifølge antisvindelselskapet Whiteops.

En annonsør på nettet betaler typisk for antallet ganger noen ser annonsen din. Men sannynligheten er stor for at du selv aldri så reklamen annonseselgerne mener var den siste du så.

- Alle har sitt eget tall, men et sted oppunder halvparten av alle annonser er aldri synlige for mennesker - selv om annonsørene betaler for dem, sier toppsjefen i Iprospect Ben Wood ifølgeDN.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.