*Nettavisen* Økonomi.

Mektig lei av Ikeas kundeservice

Jakob Grimstveit har brukt fem måneder på å få et skikkelig svar fra IKEA. Her er den nye oppvaskmaskinen, samt front, som fredag morgen fortsatt ikke var montert Foto: Privat

I fem måneder har han ventet på ny front til oppvaskmaskinen sin.

07.06.14 15:10

Jakob Breivik Grimstveit har ventet på en ny front til sin oppvaskmaskin siden januar. Fem ganger har han fått beskjed fra Ikea om at den nye er ødelagt under transport, skriver Bergensavisen.

For rundt ett år siden kjøpte Jakob Breivik Grimstveit fra Tertnes et komplett kjøkken fra Ikea, inkludert montering fra en av deres samarbeidspartnere.

I januar løsnet fronten på den integrerte oppvaskmaskinen, noe Grimstveit tenkte var en enkel sak å reklamere på.

Men så lett skulle det ikke bli for han og familien.

– Nå har jeg vært en kasteball mellom ulike avdelingen innad i Ikea i fem måneder, og jeg er utrolig lei. Hvor vanskelig kan det være å få byttet en front, sier Jakob Breivik Grimstveit frustrert.

Klikk på bildet for å forstørre.

Jakob Breivik Grimstveit er misfornøyd med IKEA-kundeservice Foto: Privat

Kasteball

Ikea-kundeservice ba han kontakte Ikea-hvitevareservice, da fronten ikke direkte er et møbel.

Hvitevare-avdelingen ville ikke hjelpe ham, fordi det ikke er ikke teknisk problem med selve maskinen.

Da han fysisk møtte opp hos Ikea Åsane fikk han beskjed om å kontakte kundeservice sentralt.

Ifølge Grimstveit tok han igjen kontakt på telefon, slik han hadde fått beskjed om.

– Da var vi tilbake til start igjen. Ikeas kundetelefon ville ikke hjelpe meg, og ba meg snakke med hvitevareservice, nok en gang. Utrolig frustrerende, sier Jakob Breivik Grimstveit.

– Skår i gleden

I mars hadde det gått i overkant av én og en halv måned siden han første gang tok kontakt med Ikea.

Ingenting hadde skjedd, og begeret var fullt.

– Etter at jeg la ut en lang melding på Ikeas Facebook-sider gikk det nøyaktig 15 minutter før de ringte meg. De lovte at saken skulle bli tatt hånd om neste dag, sier Grimstveit.

Han ble oppringt et par ganger, og en mann kom for demonterte den ødelagte fronten. Deretter kokte saken vekk på nytt.

Ifølge han har han likevel tatt kontakt flere ganger i uken siden dette.

– Nå har jeg brukt så utrolig mange timer på dette her, samt at det har blitt flere hundre kroner i telefonkostnader. Flere ganger har jeg fått beskjed om at jeg skulle bli kontaktet, uten at det har skjedd. Det skal i hvert fall ikke stå på min innsats, sier han.

– Noe av det viktigste for en bedrift er god kundebehandling, samt å holde det de lover. For meg har dette blitt et skår i gleden over det nye kjøkkenet, sier Grimstveit.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kristian Willanger, kommunikasjonsrådgiver i IKEA, beklager at det har tatt så langt tid. Foto: IKEA/Bård Gudim

Uforutsette hendelser

Han fikk melding om at de måtte bestille en ny front, men fem ganger fikk han beskjed om at denne var ødelagt under transport.

Hvorfor har dette tatt så lang tid?

– Opplevelsen kunden har hatt beklager vi på det sterkeste. Dette er ikke vanlig behandlingstid hos oss. Her har det vært en kommunikasjonssvikt mellom ulike avdelinger. Dette skal ikke våre kunder lide for, sier Kristian Willanger, kommunikasjonsrådgiver i Ikea.

Fronten ble ødelagt under transport, fem ganger?

– I tillegg til manglende kommunikasjon har det også vært noen uforutsette hendelser. Dette er beklagelig, sier Kristian Willanger.

De skal nå se på saken, og gjennomgå sine rutiner.

På dagen

Denne uken, fem måneder siden første reklamasjon har Jakob fått en ny oppvaskmaskin levert, men den ble bare satt midt i stuen. Når den skulle bli monter fikk han ikke beskjed om.

Klokken 09.36 fredag morgen kontaktet Bergensavisen Ikea for første gang via e-post angående saken.

Klokken 10.12 ringte en montør Jakob for å avtale montering samme dag.

– Det er ingen sammenheng mellom tidspunktene her. Vi har hatt en lang dialog med kunden, og det var planlagt at han skulle få montert den nye maskinen i dag, sier Kristian Willanger.

Les flere saker fra Bergensavisen her.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag