Gå til sidens hovedinnhold

Melkesmell for Tine

Salget bare faller og faller i Norge. I fjor gikk meierigiganten på nok en ny nedtur.

Melkesalget til Tine fortsetter å fallet nedover. Salget av søtmelk, altså helmelk, lettmelk og skummelt melk, falt 4,7 prosent i 2018, målt i volum. Dette kommer på toppen av et sammenhengende fall over mange år i forkant.

Selskapet har hatt nedgang i volum siden slutten av åttitallet og nådde altså et nytt bunnivå i 2018. På åttitallet drakk nordmenn 180 liter melk i året, nå drikker vi bare 80.

Skal snu

Også andre meieriprodukter hadde nedgang i året som gikk, inkludert yoghurt, som er ned 4,1 prosent, og rømme, som er ned 2,2 prosent.

Den nye toppsjefen til Tine, Gunnar Hovland, sier at hans hovedprioritet er å snu den dårlige utviklingen.

- Det vi sliter med at er at folk drikker mindre vanlig hvit melk, og jobber for å snu dette, sier Hovland til Nettavisen.

Han sier at grunnen er at folk har mye større utvalg enn før.

- Før var det bare saft og melk i butikken. Nå er det juice, vann, mandelmelk og mye annet, så det mye større konkurranse enn før, sier han.

Les også

XXL tapte millioner på lavpris-strategi. Nå legger den nye sjefen om

Han sier at de ser på mange tiltak innen innovasjon og salg som skal snu dette.

- Vi ser at folk drikker mindre vanlig hvit melk, men andre produkter vokser radikalt, som smakssatt melk. Det er mye som skjer på innovasjon på dette området, sier Hovland.

Les også

Meny satser på mindre butikker: - Vinden snur

Osteopptur

Trøsten er at andre typer produkter stiger. Ostesalget økte 2,4 prosent i året som gikk og Diplom-is økte kraftig som følge av den varme sommeren.

Tine kan dessuten kompensere fallet i volum med å øke prisen. I kroner og øre hadde dermed Tine en økning i omsetningen fra 22,5 til 23,0 milliarder kroner i året som gikk.

Resultat kom på 1,5 milliarder kroner, helt uendret fra året før.

Kommentarer til denne saken