Meny satser på mindre butikker: - Vinden snur

LEGGER NY STRATEGI: Vegard Kjuus er kjedesjef i Meny, som eies av Norgesgruppen.

LEGGER NY STRATEGI: Vegard Kjuus er kjedesjef i Meny, som eies av Norgesgruppen. Foto: Halvor Ripegutu

Mens en type butikk vil kunne eksklusive varer og gigantutvalg, vil andre butikker være små og selge varmmat og kaffe.

07.02.19 14:42

SKØYEN (Nettavisen Økonomi): - Vi er sikker på at vinden snur. Vi tror ikke at kundene vil ha så mange dagligvarebutikker som er nesten helt like. Vi vil bli mer ulike og mer skreddersydd, sier Vegard Kjuus, sjef for Meny, til Nettavisen.

Meny, Meny Gourmet og Meny Urban er interne begreper for tre forskjellige typer Meny-butikker som blir rullet ut i tiden fremover.

Eksternt vil imidlertid alt fortsatt hete Meny, selv om det altså blir større forskjell mellom butikkene, avhengig av hvilke kunder de har.

- Vi vil fortsatt kalle alt sammen Meny, men vi drar butikkene i ulike retninger for å tilpasse oss forbrukerne, sier Kjuus.

Store og små

Meny Gourmet vil være store, eksklusive butikker som skal skape ekstra «gode matopplevelser for kundene». Gourmet-butikkene vil kunne satse på ting som eksklusive varer, bemannet grønnsaksdisk og salg av ost og kjøtt med en rekke forskjellige modningsgrader. En av Menys aller største butikker, Meny CC Vest, vil bli første pilot for dette konseptet.

Les også: Nedtur for supermarkedskjedene

Meny Urban derimot vil bli å finne rundt store knutepunkter og i sentrum av større byer. De vil kunne være mindre enn de minste av dagens Meny-butikker, og kan gå ned mot 500 kvadratmeter. Dagens minste Meny-butikker er i dag rundt 700 kvadratmeter.

Ved å senke kravene til størrelsen, vil det bli lettere for Meny å etablere seg i bykjerner.

Ved siden av dagligvarer, vil Urban-butikkene tilby take away-varmmat og drikke for folk i farta. Det skal bli enda lettere å legge lunsjen sin til Meny.

- Vi tror fremtiden er butikker som blir lokalt tilpasset kundene som går der i enda større grad. Vi opplever at Oslo blir teppebelagt av smalsortimentsbutikker med lite utvalg. Vi mener hovedstaden ikke fortjener det og vil tilføre noe mer, sier Kjuus.

Svak vekst

Meny har lenge hatt problemer med å etablere nye butikker i samme takt som lavpriskjedene, Rema 1000, Kiwi og Extra, som dro fra i dagligvarekrigen i fjor.

Meny melder imidlertid om sterk vekst i slutten i året og starten av 2019. Gjennom å satse mer på varmmat du kan spise i farta, i stedet for å tilberede hjemme, ser Meny en mulighet til å øke salget ytterligere.

Les også: Lavpriskjedene drar fra i dagligvarekrigen - nedtur for Meny og Coop

- Vi ser at folk blir mer matglade, de reiser mer, liker å spise ute og vil ha gode take away-løsninger. Det er også der det er størst vekst for tiden. Mens et kjøpesenter kan ha en vekst på kanskje én prosent i året, kan en restaurant eller en kaffebar ha sju prosent vekst. Det sier noe om mulighetene for Meny Urban, sier Kjuus.

Han understreker at selv om nye Meny Urban-butikkene vil kunne være mindre enn dagens Meny-butikker, vil de fortsatt være langt fra en kiosk.

- Vårt utgangspunkt er å etablere en mindre dagligvare med gode og ferske råvarer. Dette blir også et hentepunkt for nettkunder, hvor de i tillegg får tilgang til hele vårt utvalg, sier Kjuus.

15 Gourmet-butikker, 7 Urban-butikker

Meny har identifisert cirka 15 Meny-butikker som passer inn i Gourmet-konseptet, mens sju av deres nærende butikker passer inn som Meny Urban. De sistnevnte inkluderer Oslo city, som er først ut, samt Bogstadveien og Grønland i Oslo, og Bergen storsenter, Støletorget og Lerøy mat i Bergen.

De jobber imidlertid med å finne nye lokaler som kan få inn begge disse to nye konseptene.

- Vi vil gjerne ha flere Gourmet-butikker, mens det er ikke lett å finne den riktig beliggenheten. Dette er store butikker vi bør ha gode parkeringsmuligheter. Når det gjelder Urban-butikker, handler det om å finne gode beliggenheter i byene, sier Kjuus.

Han understreker at de aller fleste av Menys rundt 200 butikker vil fortsatt være vanlige Meny-butikker, og eventuelt hente elementer fra de Urban- og Gourmet-konseptene.

Skeptisk ekspert

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Institutt for marketing er ikke overbevist om at den nye satsingen til Meny er smart.

- Jeg tror spesielt at det å drive mindre butikker er dyrt. Man er vant til å ha bemannet oste- og kjøttdisk på Meny-butikker. Å ha det samme servicegraden på mindre butikker kan være krevende, og det kan være vanskelig å få tak i riktig folk og få god lønnsomhet, sier Gisholt.

Han ser også problemer med å flere typer butikker under samme konsept.

- Da vil ikke kunden helt vite hva man får i en meny-butikk. Det kan også gi økt byråkrati, sier han.

Han mener at Meny har havnet i en spagat hvor de både skal å henge med i den tøffe priskonkurransen mot lavpriskjedene samtidig som de skal være en butikk med stort utvalg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.