NA24.no

Mer reklame - like dyre spill

Sist oppdatert:
Reklame i dataspill vil øke kraftig, men det betyr ikke billigere spill for deg og meg.

(Spillmagasinet): Reklame i dataspill vil bli mer og mer vanlig, men det er ikke sannsynlig at spillene blir billigere for forbrukeren av den grunn.

Ser mindre på TV

Ifølge Nielsen Media Research sank TV-tittingen blant menn i USA mellom 18-34 år med tolv prosent i 2005. Samtidig økte bruken av konsoll- og dataspill med 20 prosent i samme periode.

Unge menn bruker også 12,5 timer på spill i uken og 9,8 timer foran TV-skjermen, ifølge Nielsen.

Analytikere i Yankee Group spår at det europeiske markedet for annonsering i dataspill vil øke fra dagens 370 millioner kroner til svimlende 4,8 milliarder kroner på fem år.

«Ka-ching»

Dermed sier det «ka-ching» hos markedssjefer i de fleste spillselskap som hører pengene klinge i kassen.

Annonsering er allerede en del av mange spill, tradisjonen er for eksempel lang i sportspill som «FIFA» og «Pro Evolution Soccer». Her er fotballbanen omkranset av reklameplakater akkurat som i virkeligheten.

Eksempler fra både Electronic Arts, Ubisoft og norske Funcom viser også at det tenkes kreativt rundt bruken av reklame.

Dersom du ha spilt «Need for Speed: Most Wanted» har du kanskje lagt merke til at all kommunikasjon i spillet forgår med mobiltelefon - sponset av den amerikanske mobiloperatøren Cingular.

I Ubisofts «Splinter Cell: Pandora Tomorrow» må du ta et bilde med en mobiltelefon fra Sony Ericsson for å komme videre i spillet og i Funcoms «Anarchy Online» finner du reklameplakater over hele spillverdenen.

Men foruten «Anarchy Online» som er gratis på grunn av sponsingen, er det lite sannsynlig at de økte reklameinntektene betyr billigere spill for forbrukeren.

Mye dyrere spill

- Nei, det tviler jeg på, sier markedsjefen i Electronic Arts, Aimar Niedzwiedzki. Personlig er er jeg tvilende til at reklameinntektene vil bli så store at spillene blir billigere for forbrukeren. Mitt inntrykk er at dagens reklame er mer et promoteringssamarbeid enn kjøpt reklame.

Niedzwiedzki mener ting kan endre seg dersom spådommene til Yankee Group viser seg å bli sanne. Han tror likevel ikke på billigere spill.

- Prisen for å utvikle et spill har doblet seg de siste fire årene, så jeg tror nye reklameinntekter kan bidra til å holde på dagens prisnivå, men ikke senke den, sier Niedzwiedzki.

Konsoll- og dataspill blir stadig mer kostbart å utvikle, med økte forventinger til blant annet grafikk, store, åpne spillverdener og ny teknologi som øker realismen og troverdigheten i spill.

- Ja, det er medaljens bakside. Ny teknologi gjør det mer kostbart å utvikle spill, sier Niedzwiedzki.

Han trekker dessuten sammenlikninger til liknende markedsføring i filmer.

- Har du sett at kinobilletter har blitt billigere på grunn av produktplassering i filmer? Eller at NRK-lisensen har gått ned etter at statskanalen begynte med sponsing av programmene sine?

Svaret er nei, men hvermannsen får andre fordeler, mener Niedzwiedzki.

- TV-sendingene har blitt mye mer profesjonelle og du kan se at kinosaler har fått bedre stoler, lydanlegg og visningsteknologi, forklarer markedssjefen.

- Spilleren er viktigst

- Til syvende og sist er det spilleren som er viktigst, og vi går med babyskritt på dette området. Det er svært viktig at forbrukeren får en god spillopplevelse og det gjør han ikke dersom spillet er én lang reklamekampanje, avslutter Niedzwiedzki.

Pris på spill til den nyeste spillkonsollen Xbox 360 varierer i dag fra 500 til 700 norske kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere