*Nettavisen* Økonomi.

Microsoft-ansatte bruker fienden

Foto: (Scanpix)

Microsoft ønsker å satse på internettsøk, men sliter med å overbevise sine egne ansatte om å bruke tjenesten.

21.06.06 14:29

19 år gamle Andrew Hitchcock begynte å se på statistikken for nettsiden sin, og fant ut at av brukere som kom til siden hans som kunne spores tilbake til Microsoft, var det bare 20 prosent som brukte enten MSN eller Live.com når de søkte, melder TechWeb.

De resterende 80 prosentene skal ha benyttet Google.

Ansatte hos Google og Yahoo er langt mer lojale. Alle Google-ansatte brukte Googles søkemotor, viste Hitchcocks statistikk, mens 64 prosent av Yahoos ansatte brukte selskapets egne søkemotor.

Denne noe uformelle statistikken blir støttet av mer formelle data fra VisitorVille Intelligence. Ifølge selskapet bruker 66,3 prosent av de ansatte i Microsoft Google. MSN kommer på andreplass med 19,6 prosent.

Statistikken viser samtidig at alle Google-arbeidere benyttet Googles søkemotor, og 68,9 prosent av Yahoos ansatte brukes Yahoos søkemotor.

Spørsmålet da blir selvsagt hvordan Microsoft skal klare å overbevise nettbrukere verden over om å bruke deres søketjeneste, når ikke en gang de ansatte benytter den.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.