Microsoft sliter med iPad

Ipad ble denne uken lansert med norsk programvare og språk.

Ipad ble denne uken lansert med norsk programvare og språk. Foto: (Mobilen.no)

- Når Microsoft endelig finner ut hva som er opp og hva som er ned i tablet markedet, kommer alle allerede til å eie en iPad.

29.12.10 15:26

Når alle de tyngste karakterene innenfor IT neste uke møtes i Las Vegas, vil fokuset være på Microsofts nye operativ system til tablets (iPad, Samsung Galaxy osv. red anm.), som skal konkurrere med Apples iPad. Ifølge ekspertene skal Microsoft få kjørt seg i denne konkurransen, skriver borsen.dk.

Tablets markedet
Etter hvert har flere produsenter meldt seg på i kampen om tabletskundene, problemet er at Apple allerede tatt innersvingen på alle sammen og har vunnet kampen.

For Microsoft er det allerede opplest at de anerkjenner Apple som vinner i denne kampen ettersom Steve Balmer, toppsjef i Microsoft, allerede i sommer uttalte at: - Steve Jobs har gjort en meget god jobb med iPad. Og at iPad var mer suksessfull enn det Microsoft syns var behagelig.

Nå, godt og vel, seks måneder senere er Microsoft kommet med sitt operativsystem beregnet på tablets og andre mindre enheter med touch-screen.

Microsoft har tapt
For Keith Goddard, toppsjef i Capital Advisors er kampen allerede avgjort og Microsoft har tapt.

- Når Microsoft endelig finner ut hva som er opp og hva som er ned i tablet markedet, kommer alle allerede til å eie en iPad, tabletstoget har gått for Microsoft, sier Goddard, til Bloomberg.

Microsoft har utviklet det nye operativsystemet i samarbeid med softwareselskapet ARM og ifølge Bloomberg skal Balmer avsløre siste skrik fra Microsoft på den årlige teknologimessen i Las Vegas, som begynner 6 januar.

Forskjellig utgangspunkt
Apples utgangspunkt er mobilteknologi som er utvidet til å passe en tablet, mens Microsoft jobber andre veien og begynner med en PC og minimerer systemet derfra til å passe inn i samme touch-screen mal.

Det er bare Dell og Samsung som har greid å kapre store nok andeler av markedet til at de kan stå på egne ben, alle andre produsenter må nøye seg med å produsere software til Dell og Samsungs varianter.

Les også: iPad 2 kan være avslørt av deksler

En analyse fra Goldman Sachs antyder at 9,2 prosent av computersalget i USA i 2011 vil være salg av tablets. Det finnes ingen nøyaktige tall på hvor stor andel Apple vil få av dette, men det er ventet at salget av iPad vil gå konkurrentene en høy gang.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.