OSLO (Nettavisen): Miljøpartiet De Grønne og samarbeidspartiene i Oslo byråd jubler over en nedskalert førsteetappe på E18 Vestkorridoren, mens samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som veieier sier det er helt uaktuelt å nedskalere E18.

Les også: Bomstasjoner i Oslo sentrum skal utredes

Ap: - Kampen fortsetter

- Vi har ikke vunnet E18-kampen, den fortsetter. Taper vi reforhandlingene om fire år, er det fullt mulig å bygge ut med økt veikapasitet, sier Arbeiderpartiets miljøpolitiske talsmann i Oslo, Andreas Halse, til Nettavisen.

Høyre: - Finansieringen på plass

Samtidig - fra Høyre-hold i Oslo og Akershus - er det ingen bekymring å spore for videre utbygging av E18.

I et innlegg i Budstikka torsdag er budskapet fra fylkesordfører Anette Solli og Eirik Lae Solberg, gruppeleder i Oslo Høyres bystyregruppe, dette:

- E18 er ikke nedskalert. Hele E18 Vestkorridoren på 17,3 km skal bygges, og finansieringen er på plass.

Selv om Høviktunnelen og Ramstadsletta er flyttet til andre etappe av utbyggingen, skal den likevel gjennomføres, påpeker de to.

«Det er derfor ingenting som hindrer Statens vegvesen i å sette gang med andre byggetrinn fra Strand til Slependen så snart første etappe er ferdig», skriver Solli og Lae Solberg.

Hevder MDG later som

De to får støtte fra Oslo Høyres Mathilde Tybring-Gjedde, medlem i samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret. Hun spør samtidig om Miljøpartiet De Grønne egentlig har forstått mekanismene i Oslopakke 3-avtalen, og om de nå forsøker å bløffe velgerne.

- I 2012 ble E18-utbyggingen skilt ut som et eget prosjekt og ligger nå inne med to milliarder kroner i Oslopakke 3. Samtidig er det enighet om at veien skal finansieres 30 prosent med statlig bidrag og resten med bompenger. Det betyr at finansieringen er på plass for hele strekningen på 17,3 kilometer. Når Asker og Bærum kommune og Akershus fylkeskommune har reguleringsvedtak på plass, gjenstår det bare å fremme en bompengeproposisjon for Stortinget. Oslo kan ikke stoppe dette. Det er ikke slik at finansieringen skal reforhandles om fire år. Oslopakke 3 er en finansieringsavtale, sier hun.

- Veien videre kan bygges så snart staten og Akershus er enige. Dette er en del av avtalen Miljøpartiet har vært med på å sikre. Jeg vet ikke om partiet forsto dette med en gang, men nå gjør de det. Nå later de som om de bare har vært med å sikre finansiering av 1,5 kilometer på E18. Det er en bløff, sier Høyre-politikeren.

Oslos miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) satt torsdag i møte og hadde ikke anledning til å svare Nettavisen. Hennes byrådssekretær henviser til Arbeiderpartiets Andreas Halse.

Solvik-Olsen: - Ikke nedskalert

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har bedt byrådet i Oslo lese avtalen de har signert og ikke late som om det er større usikkerhet rundt E18-utbyggingen vestover fra Strand enn det faktisk er.

- En nedskalert E18 er uansett ikke aktuelt, uttalte han på «Politisk kvarter» på NRK torsdag og minnet om at E18 er statens vei.

Les Solvik-Olsens blogginnlegg om Oslopakke 3

- Skal uansett reforhandle

Arbeiderpartiets miljøpolitiske talsmann i Oslo, Andreas Halse, sier krangelen om dette avsnittet i Oslopakke 3-avtalen er overvurdert.

- Vi er enige om det aller meste av det som skal skje i Oslo og Akershus, og så er vi enige om hva som skal skje på E18 de neste fire årene. Etter det skal vi uansett ha en reforhandling av avtalen. Det går ikke an å ha en avtale som bestemmer hva som skal skje etter det, sier Halse til Nettavisen.

Problemet for det sittende byrådet i Oslo, understreker Halse, er økt veikapasitet.

- Det er enighet om at det skal være mulig å gjøre ting på resten av strekningen, men det er ikke enighet om hva, fastholder han.

- Har ikke vunnet E18-kampen

Byrådet i Oslo har derfor understreket at de ikke slutter seg til eksisterende planer, ifølge Halse, men vil ha alternativer der kostnader kuttes og veikapasiteten ikke øker.

- Vi har ikke vunnet E18-kampen, den fortsetter. Taper vi reforhandlingene om fire år, er det fullt mulig å bygge ut med økt veikapasitet, sier han til Nettavisen.