*Nettavisen* Økonomi.

Milliardær krever at staten betaler for luksusfly

Lars Nilsen har saksøkt staten etter at Skatt Øst har avslått fradrag, fordi de mener at et fly av typen Challenger 604 egentlig er kjøpt inn til privat bruk og ikke til næringsvirksomhet. Foto: NTB Scanpix/Sundt Air/Montasje

Lars Nilsen krangler med futen om det er et privatfly.

Tidligere Block Watne- og BWG Homes-eier Lars Nilsen og hans selskaper Lani Invest og Flyfort har gått til søksmål mot Staten ved Skatt Øst.

Stridens kjerne er et privatfly som staten mener Nilsen skal skattlegges for, da han kjøpte det inn til eget bruk.

Nilsen og hans selskaper på sin side er helt uenige og mener at det skal være fradrag for utgifter og driftskostnader i selskapene, da flyet har blitt leid ut.

- Saksøkerne mener vedtakene er uriktige og mangler rettslig grunnlag, sier Kaare Andreas Shetelig, partner hos Wikborg Rein, til Nettavisen NA24.

Og det er snakk om store beløp.

Flyfort kjemper om fradrag og økning av inntekt på vel 34,9 millioner kroner, samt at det er ilagt tilleggsskatt på 30 prosent. På Lani Invest sin side er beløpet omlag 26,7 millioner kroner pluss tilleggsskatt.

Lars Nilsen overtok i sin tid Block Watne-systemet fra sin far, og kjøpte etterhvert ut søsknene sine. Han er rangert som landets 174. rikeste med en formue på 1,1 milliarder kroner av Kapital.

Kostbart fly
Det var i 2006 at Nilsens Lani-konsern kjøpte et jetfly av typen Bombardier Challenger 604 for vel 120 millioner kroner. Flyet ble plassert i selskapet Flyfort.

Her kan du se en video av flytypen:

HTML EMBED


Så ble det inngått en avtale mellom Flyfort og Sundt Air, der Sundt Air skulle drifte flyet. Det ble imidlertid også inngått en avtale mellom Sundt Air og Lars Nilsens investeringsselskap Lani Invest.

Lani Invest fikk her rett til å bruke flyet på 12 timers varsel og hadde rett til å godkjenne all utleie til tredjeparter. Ved utleie til andre skulle Sundt Air få 10 prosent og Lani Invest 90 prosent av inntektene.

- Var privatfly
Myndighetene mener imidlertid at i løpet av de 3,5 årene som Lani-konsernet eide og disponerte flyet så leide de det aldri. I stedet var det Lars Nilsen med familie og venner som brukte flyet til ferier, mer enn 300 dager i perioden.

- Han disponerte flyet på 12 timers varsel, han avgjorde om andre skulle få leie flyet, og han synes å ha betalt bare for de variable kostnadene ved sin bruk, mener Staten.

De mener at Flyfort i flere år heller ikke tok betalt for at Nilsen brukte det, men at det først etter varsel om bokettersyn i 2009, for årene 2006-2009, ble sendt en etterfakturering på vel 6,5 millioner kroner.

Saken starter i Oslo tingrett tirsdag og det er satt av fire dager til saken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag