Gå til sidens hovedinnhold

Milliardær Andresen ubekymret

Tobakksarving tar farmasigigant på en urolig Oslo Børs.

- Jeg håper at den volatiliteten som man ser fra dag til dag ikke vil påvirke prisingen av Pronova Biopharma, men den kan gi utslag på kort sikt for oss også, sier Johan H. Andresen i Ferd Private Equity Fund til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Ferd Private Equity Fund eier 93,2 prosent av børskomlingen Pronova Biopharma og skal selge seg ned til 62 prosent før notering. Det skrives også ut 25 millioner nye aksjer før børsnoteringen 11. oktober.

Pronova Biopharmas salg av den fiskeoljebaserte hjertemedisinen Omacor har skutt i vært den siste tiden.

Se på selskapet
I andre halvår i år er kun et selskap notert på Oslo Børs sammenlignet med fem i samme perioden i fjor. Oslo Axess har to noteringer i andre halvår i år.

Silkeføret på børsen har snudd til å bli mer kladdføre.

- Pronova er på mange måter et annet selskap, sier Andresen til NA24, og legger til at investorene må se på selskapet som sådan.

Onsdag inviteres investorer å kjøpe 105,9 millioner aksjer i et emisjonspenn på 23-29 kroner. Verdien etter børsnotering prises til 6,9 til 8,7 milliarder kroner.

Børsuroen har skremt investorene, og i august falt hovedindeksen med 4,4 prosent.

- Det som skjer i aksjemarkedet må vi ta inn over oss, men Pronova Biopharma har blitt positivt mottatt og nye investorene må kunne se på selskapets egne muligheter, sier han.

Eventyrlig vekst
Etter at Andresen kjøpte farmasiselskapet Pronova Biopharma i 2004 har det vært gjennom en eventyrlig vekst. Sluttbrukersalget annonseres til å bli hele 2,8 milliarder kroner for inneværende år.

Hvis emisjonen ender i øverste intervall får Andresen drøye to milliarder på kontoen etter nedsalget.

- Det har vært skapt store verdier innen et relativt kort tidsperspektiv, sier Andresen.

Han sier farmasiselskapet er et godt fundamentert firma som har gått fra å være et teknologisk farmasibedrift til et internasjonal markedsrettet konsern.

- Det har en meget god kontantstrøm og store markedsmuligheter, spesielt når man ser litt lengre fremover i tid, sier han.

Selskapet står selv for forskning og produksjon, mens salg og markedsføring utføres av partnerne i utlandet.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året