Gå til sidens hovedinnhold

Milliardkamp rundt pumpene

Staten kan spare 2,4 milliarder kroner på et hemmelig punkt i Statoil-Hydro-avtalen.

Det trenger ikke koste mer enn 1,2 milliarder å endre Statoil-navnet, ifølge merkevareekspert Christian Sinding.

NA24 - din næringslivsavis

- Så vidt jeg har skjønt skal bensinstasjonene fortsatt opprettholde brandingen. De ligger utenfor avtalen, sier Geir Nilsen, som er en av tre ansatte representanter i Hydros styre, til NA24.

Det vil i så fall redusere kostnaden for å bytte navn på Statoil ved en fusjon, slik Hydro krever.

Bensinen er dyrest
Ifølge merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting koster det rundt 3,6 milliarder kroner å endre navn på Statoil, skriver Dagens Næringsliv.

- Bensinstasjonene er den tyngste posten, sier Sinding til NA24.

- Man må gjøre om alle bensinstasjonene. Av 3,6 milliarder vil det dreie som om 2,4 milliarder kroner å gjøre dette, sier Sinding. Han presiserer at regnestykket må tas som et anslag, og at man må regne med pluss-minus 20 prosent.

Navnebyttet koster «bare» 1,2
I så fall vil det bare koste 1,2 milliarder å endre navn. Oppslaget i Dagens Næringsliv tar ikke høyde for at bensinstasjonene kan bli holdt utenfor.

De 3,6 milliardene inkluderer ombygging av alle Statoils bensinstasjoner. Det er rundt 2000 av bensinstasjoner i Statoil-drakten i fem-syv land. I tillegg til ombygging koster det penger å gjøre de nye bensinstasjonene kjent i alle disse landene, gjennom kommunikasjon og reklame.

- Det koster enorme summer i alle land å fortelle historien om et nytt selskap. Hvis de velger å lage et konsernnavn og beholde Statoil-navnet vil de spare alle kostnadene, sier Sinding.

Åpning i avtalen
Sinding mener at i det store spillet vil det være lurere å beholde navnet.

Statoil bekrefter at det kan være en mulighet å beholde Statoils bensinstasjoner.

- I fusjonsavtalen er det ingenting som forhindrer det, sier Ola Morten Aanestad, informasjonsdirektør i Statoil, til NA24.

Han ønsker ikke å kommentere noen av dagens avisoppslag, bortsett fra at i fusjonsavtalen, som er skrevet under av både Statoil og Hydro, er det en avtale om å endre navn. Denne avtalen er ikke skrevet under av Jens Stoltenberg, og den åpner også for at bensinstasjonene forblir slik de er i dag.

To råd til Jens
Sinding har to gode råd til statsminister Jens «Petroleum» Stoltenberg.

- Bruk Statoil-navnet på hele selskapet. Som forslag nummer to ville jeg foreslått å beholde navnet på bensinstasjonene og skifte navn på konsernet. Det går an å ha tilhørighet på to plan. Det vil fungere, mener Sinding.

Slik er det blant annet i Orkla, selv om man jobber for Stabburet.

- Begge er eid over 50 prosent av staten, så til syvende og sist er det Jens som bestemmer. Å sløse bort noen milliarder kroner - har en rødgrønn regjering egentlig råd til å gjøre det? spør Sinding retorisk.

Helt nøyaktig eier staten 70,9 prosent av Statoil gjennom Olje- og energidepartementet, og 43,82 prosent av Hydro gjennom Nærings- og handelsdepartementet. Etter fusjonen vil staten ha en eierandel på 62,5 prosent i det nye sammenslåtte selskapet, men statsminister Jens Stoltenberg har allerede signalisert at regjeringen vil kjøpe seg opp til 67 prosent.

Reklame

Black Week: 10 kupp du gjør på vinterjakker