NA24.no

Milliardskrell etter Get-kjøp

Telecom-analytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom mener den største trusselen for kabelaktørene er at en del av kundene finner ut at de ikke trenger det lenger.
Telecom-analytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom mener den største trusselen for kabelaktørene er at en del av kundene finner ut at de ikke trenger det lenger. Foto: Morten Holm (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
- Den største trusselen for kabelaktørene, er at en del av kundene finner ut at de ikke trenger det lenger.

Den danske telekomgiganten TDC kjøper den norsk kabelaktøren Get for nesten 14 milliarder kroner.

Det liker investorene dårlig og kjører TDC-aksjen ned nærmere syv prosent på København-børsen i morgentimene mandag.

Det kutter verdien av TDC med nærmere tre milliarder kroner.

Telecom-analytiker Tore Aarønæs i Norske Telecom AS har problemer med å se synergiene i oppkjøpet.

- Det er ikke lett å se synergiene. Blir dette en «stand alone»-investering, eller skal de gjøre noe mer? Vanskelig å si, sier Aarønæs til Nettavisen.

Get er store. Totalt er rundt en halv million hjem og bedrifter i dag tilkoblet Gets fiberbaserte nett, mens over en million privat- og bedriftskunder får tjenester hver dag.

- Hvilken konsekvens får dette for oss forbrukere?

- Fra å ha vært et lite konkurranseutsatt marked, hvor Get og Canal Digital delte kabelmarkedet seg imellom, har konkurransen blitt større de siste fem årene, sier Aarønæs.

- Konkurransen er nå ganske hard, spesielt i det såkalte «borettslagsmarkedet», fortsetter han.

Han sikter da til Lyse Energi og Altibox som tok opp konkurransen med kabelgigantene med billig fiber for fem til 10 år siden.

- Det fikk Get og konkurrenten Canal Digital, til å begynne å legge fiber. Get er nå en klar nummer to i dette markedet. Kabeltv-markedet er ikke lenger et kabeltv-marked. Det er et innholdsmarked. Get har vært flinke til å levere fiber. De er en grossistbutikk som selger til andre aktører, sier Aarønæs.

Den største ufordringen for kabelselskapene er den «smarte kunden».

- Den største trusselen for kabelaktørene, er at en del av kundene finner ut at de ikke trenger det lenger. Man får alt det kabeltv-selskapene tilbyr via andre kanaler, mye rimeligere. NRK, som har 50 prosent av tv-markedet i Norge, får man gratis via bakkenettet. Den andre halvdelen får man billig via nettet, sier Aarønæs.

- Den «smarte kunden» kan få NRK via bakkenettet samt få tilgang til mye rimelig innhold på nettet blant annet fra TV2. I tillegg får man en rekke serier via selskaper som Netflix, sier Aarønæs.

- Man trenger heller ikke mye kapasitet for å se nett-TV. Jeg ser på det via min langsomme ADSL-linje.

Etter oppkjøpet av Get seiler danskene opp til å bli det største kabelselskapet i Skandinavia.

- Kjøpet av Get er TDC Gruppens viktigste investering på mange år. Vi har ventet på denne muligheten og ser dette som en naturlig og tidsriktig utvidelse av vår virksomhet som sikrer TDC Gruppen posisjonen som en ledende skandinavisk leverandør av TV, underholdning og høyhastighets bredbånd via kabel, sier Carsten Dilling, administrerende direktør i TDC, i en pressemelding.

Oppkjøpet koster danskene 13,8 milliarder kroner. Oppkjøpet er bare underlagt godkjennelse fra det norske Konkurransetilsynet, og transaksjonen forventes å ville bli gjennomført i 2014.

Vil inn i Norge

- Dette er også et strategisk steg inn i forbrukermarkedet i Norge innenfor et virksomhetsområde vi kjenner meget godt fra den vellykkede og årelange driften av vår egen YouSee kabelvirksomhet i Danmark.

TDC Groups kabel-tv-forretning YouSee har cirka 1,2 millioner tv-kunder, tilsvarende 46 prosent av alle danske husstander. det er med andre ord ingen småaktør som nå gjør seg klar for det norske markedet.

Get er leverandør til mer enn 500.000 husholdninger, og i 2013 var selskapet den raskest voksende og mest lønnsomme leverandøren i det norske markedet.

Sammen med Get vil TDC ha til sammen 1,7 millioner husholdninger som kunder, en økning på 500.000 takket være Gets kundemasse.

- Vi utfyller hverandre svært godt

De norske selgerne er også godt fornøyd med den kommende overtakelsen.

- TDCs virksomhet i Norge og Get utfyller hverandre svært godt, og vi er entusiastiske for alle de nye mulighetene som nå åpner seg. Vi gleder oss til å fortsette å utvikle de beste og mest brukervennlige produktene til kundene våre, og sammen videreutvikle vår satsing i bedriftsmarkedet. Med TDC på laget blir vi nå en enda sterkere virksomhet som vil styrke vår posisjon i det norske markedet, sier GETs konsernsjef Gunnar Evensen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere