NA24.no

Milliardsprekk for samferdselsprosjekt i Rogaland


Bussveien som skal gå mellom Stavanger, Sola og Sandnes blir alene 2,8 milliarder kroner dyrere enn først antatt. Christian Wedler, Frps gruppeleder i bystyret i Stavanger, mener kostnadssprekken og prosjektet nå minner om Nigeria-svindel overfor skattebetalerne.
Bussveien som skal gå mellom Stavanger, Sola og Sandnes blir alene 2,8 milliarder kroner dyrere enn først antatt. Christian Wedler, Frps gruppeleder i bystyret i Stavanger, mener kostnadssprekken og prosjektet nå minner om Nigeria-svindel overfor skattebetalerne. (Facebook / Bypakken Nord-Jæren / Montasje Nettavisen)
Sist oppdatert:
Prisen på de nye vei- og kollektivprosjektene på Nord-Jæren har på drøye tre måneder økt med nesten 5 milliarder kroner.

De nye kostnadsberegningene for kollektiv- og veisatsingen kalt Bypakke Nord-Jæren lå i november på 11,3 milliarder kroner. Drøye tre måneder senere har den økt med 4,7 milliarder, melder NRK.

Det er altså ikke bare Stortinget, Bane Nor og Statens vegvesen som sliter med offentlige byggesprekker i prosjekter betalt av norske skattebetalere.

– Nå ligner dette mer og mer på en Nigeria-svindel, men til motsetning for Nigeria-svindelen, så kjenner vi faktisk bakmennene, sier Christian Wedler, Frps gruppeleder i bystyret i Stavanger.

Det største prosjektet er bussveien som skal gå mellom Stavanger, Sola og Sandnes, som nå blir 2,8 milliarder kroner dyrere enn først antatt. Det er særlig kjøp av eiendom for å gi plass til veien, som har slått sprekker i kostnadsplanene.

– Det skal godt gjøres å forsvare overfor innbyggerne en så vanvittig økning, sier Mats Danielsen (Frp), medlem av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.

Arbeidet med bussveien startet for snart ti år siden, og ferdigstillelsen er satt til 2023. Samferdselssjef i Rogaland, Gottfried Heinzerling, legger ikke skjul på at en økning på mer enn 20 prosent er alvorlig.

– Det er betydelig, så vi ser alvorlig på det. Vi kan ikke leve med det kostnadsnivået, sier han.

Bussveien, som er en egen vei for buss, fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, til Forus vest og Stavanger lufthavn Sola
Montering av den første masten på en av de nye bomstasjonene. Dette er fra Røynebergveien på Forus 16.02.18.

Fakta: Bypakke Nord-Jæren

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Bypakke Nord-Jæren er et stort løft på samferdsel og byutvikling på Nord-Jæren.

Fram til 2033 skal det brukes 30 milliarder kroner på blant annet følgende  prosjeker:

Sykkelstamvegen, som er en sykkelvei av høy standard, mellom Stavanger, Forus og Sandnes

Bussveien, som er en egen vei for buss, fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, til Forus vest og Stavanger lufthavn Sola

Bussvei fra Stavanger til Kvernevik og Risavika

Bussvei fra Sandnes sentrum til Vatnekrossen

Egen vei for lastebiler fra Sola til Risavika og Sundekrossen

Firefeltsvei på E39 fra Tasta i Stavanger til Harestad i Randaberg

Firefelts motorvei på E39 fra Hove til Ålgård

Sykkelveier og gangveier

Høsten 2018 starter bompengeinnkreving i nye bomstasjoner på Nord-Jæren.

Bypakke Nord-Jæren ble vedtatt i lokale by- og kommunestyre og i fylkestinget i 2014. Stortinget vedtok bypakken 30. mars 2017.

Fire felts motorvei, busstraséer, sykkel- og gangveier, bompengeystem, egen lastebilvei - det er mye som kommer i Bypakke Nord-Jæren.


Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone her

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på Android-telefon her

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere