NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Milliardtap for SAS

Sist oppdatert:
Flyselskapet tar store nedskrivninger i Spania.

Det er tunge tider for flybransjen. SAS la i dag frem tall som var langt under analytikernes forventninger.

NA24 - din næringslivsavis

Kraftig nedskrivning i Spania
SAS rammes av i likhet med de fleste andre flyselskaper av en økonomisk utvikling som påvirker etterspørselen etter flyreiser .
Konsernet fikk et resultat før skatt på minus 1.667 millioner svenske kroner i tredje kvartal. I samme periode i fjor hadde det skandinaviske flyselskapet et overskudd på 457 millioner kroner.

Det forverrede resultatet skyldes at SAS tar en nedskrivning på 1.959 millioner kroner relatert til den spanske virksomheten, tapssluket Spanair.

Driftsresultatet endte på minus 1.667 millioner kroner, mot 529 millioner i samme fjorårsperiode. Driftsresultat før engangsposter endte på 101 millioner kroner, mot 553 millioner kroner i samme periode i fjor.

Driftsinntektene endte på 16.365 millioner svenske kroner, mot 16.307 millioner i samme periode i fjor.

- Ikke tilfredsstillende
- Vårt resultat for kvartalet er ikke tilfredsstillende, men likevel positivt på et operativt nivå. Med bakgrunn i den pågående økonomiske krisen, svekket økonomisk utvikling og overkapasitet i luftfarten, har vi valgt å sette ned SAS konsernets goodwill og skattefordel i forhold til Spanair med 1,9 milliarder kroner. Denne nedskrivningen vil ikke påvirke SAS likviditet, skriver konsernsjef Mats Jansson i en melding fra konsernet.

Lavere enn ventet
Ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN FInans ventet analytikerne driftsinntekter på 16.212 millioner kroner og et driftsresultat på minus 85 millioner kroner. Det var ventet et resultat før skatt på minus 152 millioner svenske kroner.

Konsernet fraktet 9,8 millioner passasjerer i tredje kvartal. Det er en nedgang på 5,4 prosent sammenlignet med fjoråret.

- En tredimensjonal krise
Jansson forteller videre at konsernet nå opplever en tredimensjonal krise.

- Den økonomiske krisen har kommet på toppen av krisen i næringen og styrker den negative økonomiske utviklingen. I tillegg til dette har vi våre egne SAS-spesifikke problemer og utfordringer som vi nå møter med å føre videre tiltakene fra kostnadsreduksjonsprogrammet Strategi 11.

Jansson trekker videre frem at den siste tidens kraftige fall i oljeprisen er bra for bransjen og SAS, men motvirket av styrket dollar og en ytterligere fordypning av den finansielle krisen som vil ha en ytterligere negativ innvirkning på reiseindustrien.

Jobber intenst
Hittil i år har nærmere 30 flyselskaper måttet kaste inn håndkleet, den siste i rekken var konkurrenten Sterling. SAS varsler nå at det jobbes på høygir for å manøvrere selskapet ut av krisen. SAS har allerede kuttet kapasiteten med 18 fly, og skriver at innsparingstiltakene går som planlagt.

- For å sikre SAS's fremtidig vekst, fokuserer konsernledelse og styre intenst på å vurdere ulike strukturelle løsninger og alternativer. Uansett valg av strukturelle alternativer og løsninger, er det av aller største viktighet at vi raskt greier å lukke kostandsgapet vi har i forhold til sammenlignbare konkurrenter. Som et ledd i denne prosessen er vi nå midt i forhandlingene med alle fagforeningene. Situasjonen krever innsikt, mot og styrke av begge parter, skriver Jansson.

Som et lyspunkt trekker konsernsjefen frem Scandinavian Airlines igjen er på toppen blant europeiske flyselskaper når det gjelder regularitet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere