NA24.no

Millionbøter til anbud-syndere

Sist oppdatert:
Kommuner som ikke følger kravene om offentlige anbud skal bøtelegges.

Det lover fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys.

I går kunne TV 2 Nyhetene avsløre at Oslo kommune inngikk en kontrakt om TT-kjøring med Oslo Taxi i 1991 . Siden har avtalen, som kostet kommunen 130 millioner i fjor, ikke vært ute på anbud.

- Helt lovlig, sier direktøren som hadde ansvar for kontrakten i en årrekke.

- Det er mulighet til å ikke legge det ut på anbud hvis det ikke er konkurrenter, sier direktør i Samferdselsetaten, Knut Gabestad.

- Men i nesten 10 år har det jo vært konkurrenter til Oslo Taxi?

- Det er helt ubetydelig hvilke konkurrenter som har vært på begynnelsen av 2000 tallet, sier Gabestad.

Statsråd Heidi Grande Røys avviser kontant denne argumentasjonen.

- Så det holder ikke å si at det ikke var andre aktører på markedet?

- Nei, i forhold til loven etter 2001 så holder ikke det. Det skal du ha sjekket ut, og så er det opp til deg å velge det anbudet som er i tråd med det du spør etter, sier Grande Røys.

Og hun varsler millionbøter hvis Oslo kommune ikke lar andre drosje-selskap få konkurrere om den lukrative avtalen.

- Så har du gått til et direktekjøp uten anbud på f.eks 100 millioner kroner, så kan du heretter, fra nyttår, bli pålagt et gebyr på inntil 15 prosent av det. Altså 15 millioner kroner som straff for at du ikke har kunngjort konkurranse og sendt ut anbud på det kjøpet, sier Grande Røys.

Fra 2005 ble ansvaret for TT-kjøringen overført fra Samferdselsetaten til byråd Sylvi Listhaug. Hun har en annen oppfatning enn forgjengeren og opplyser at kommunen vil legge ut million-kontrakten på anbud i løpet av året.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere