Millionpluss for T-banen

Forsinkelser og misfornøyde kunder til tross - Oslo T-banedrift fikk et pent overskudd i fjor.

03.05.09 09:38

T-banen i Oslo er svært utskjelt. I 2008 var den også ganske lønnsom, viser tall fra årsregnskapet til Oslo T-banedrift.

NA24 - din næringslivsavis

I 2008 har selskapet et overskudd etter skatt på 33,1 millioner kroner. Det er en oppgang på over 31 millioner fra 1,8 millioner kroner i fjor.

15 prosent flere
Salgsinntektene endte på 910 millioner kroner, hvorav trafikkinntektene utgjør 881 millioner kroner. Trafikkinntektene i OTD økte i 2008 med 15 % fra 2007, blant annet som følge av bedre passasjerkapasitet og utvidelse av tilbudet på linje 5 og utvidelse av Kolsåsbanen, som er under utbygging.

- 2008 ble også året da politikerne valgte å sette ned prisen på månedskort, for å stimulere til økt kollektivvekst. Totalt medførte dette at antallet reisende på T-banen økte fra 68 millioner reisende i 2007 til 76 millioner reisende i 2008, skriver styret i årsberetningen.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Det er tidenes største trafikkvekst for T-banen.

Fra minus til pluss
Fornyelsen av vognparken er også i gang, og ved årsskiftet var det mottatt 150 av 189 bestilte nye tog. OTD kjørte 2720 millioner plasskilometer i rutetrafikk i 2008.

Driftsresultatet er for 2008 31,6 millioner kroner. Det står i kontrast til fjoråret, da selskapet hadde et negativt driftsresultat på 7,2 millioner.

Selskapet har ingen fri egenkapital.

Kundene misfornøyde
Til tross for gode resultater, og rekordvekst blant passasjerene, er kundene misfornøyde med T-banen i Oslo.

Kundetilfredsheten var 82 prosent i 2008 mot 88 prosent i 2007.

- Målet var 88 prosent, og det ble ikke nådd, skriver styret i årsberetningen.

OTD mener årsaken er stor misnøye med sommerrutene og problemene i forbindelse med løvfallsperioden i oktober og november.

De mener også kundene ble misfornøyde grunnet fulle tog i rushtiden, som igjen kommer av den store kundeøkningen.

Få sniker
Likevel er det få som sniker på T-banen.

- Snikandelen har også i 2008 holdt seg lav og stabil under 4 prosent. Dette som et resultat av at det gjennom lang tid er gjennomført systematiske billettkontroller med god kvalitet, skriver styret.

OTD skriver i årsberetningen at de i 2009 vil intensivere arbeidet med å bedre kvaliteten på produktet, men at det også vil by på utfordringer.

For i 2009 skal det foregå omfattende ombyggingsaktiviteter på T-banenettet. Stasjoner på linje 5 skal oppgraderes, Holmenkollbanen skal ombygges og Lambertseterbanen skal oppgraderes.

- Det vil gjøre tilbudet sårbart for driftsproblemer, tror styret.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.