NA24.no

Millionsøksmål mot Ekjord

Sist oppdatert:
Vinimportøren Ekjord As blir stevnet for 1,2 millioner kroner etter å ha brukt det patenterte aromahjulet reklameeffekt.

Det er University of Davis-professor Ann C. Noble, skaper av det berømte «Wine Aroma Wheel» som trekker vinimportselskapet Ekjord inn i en ny rettslig strid.

Det var Vinmonopolets forretninger med vinimportøren Ekjord AS som førte til den smøreskandalen i Vinmonopolet. Opprullingen av denne saken medførte at direktør Knut Grøholt i Vinmonopolet trakk seg like før jul i fjor.

Ekjord tapte arbeidsrettssaken mot Svein Lindin, mannen som startet opprullingen av smøreskandalen.

- Dette er en ren kopi
Nå venter en ny rettssak på Ekjord. Noble har patentert aromahjulet, og mener at Ekjord har kopiert hennes hjul ulovlig og distribuert dette som reklameeffekt.

- Det er en ren kopi. Ekjord har oversatt hennes aromahjul til norsk og distribuert det med sin egen logo, sier Nobles norske advokat, Tor-Henry Spjelkvik, til TV 2 Nettavisen.

Spjelkvik kan bevise at hjulet er trykket opp i minst 12.000 eksemplarer. I Danmark har «Wine Aroma Wheel» en utsalgspris på 99 kroner. Spjelkvik mener derfor at 1,2 millioner kroner i erstatning er en riktig sum.

Stevner Ekjord
Ekjord har brukt hjulet siden 2002. Advokat Christian Lundin, som representerer Ekjord AS, avviser søksmålet. Ekjord mener at hjulet ikke er beskyttet av norsk åndsverkslov. Til dn.no sier han at kravet bestrides fordi det mangler ethvert faktisk og rettslig grunnlag.

- Der tar tar Lundin feil. Jeg har fått i oppdrag av Ann C. Noble å ta ut stevning, og det vil jeg gjøre, sier Spjelkvik nå vil stevne Ekjord for Oslo tingrett.

- Det foreligger mange års forskning bak aromahjulet, og det er anerkjent i hele verden som Ann Nobles oppfinnelse. Det er registrert Copyright på produktet i USA og da er det beskyttet i Norge av Bern-konvensjonen. I tillegg er det beskyttet av Markedsføringsloven paragraf 1. Denne saken anser jeg som så klar som det kan få blitt, sier Spjelkvik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere