Gå til sidens hovedinnhold

Misforståelse la ned Glasmagasinet

Fortsetter med nye leietakere.

Christiania Glasmagasin meldte mandag at de har bestemt at de skal legge ned senteret på Stortorvet i Oslo.

Grunnen til at det er over og ut nå tillegges at den ikke lenger er like lønnsom.

- Forretningen på Stortorvet har store kostnader, er tungdrevet og står for en stadig mindre andel av totalomsetningen, og det er få parkeringsmuligheter til en forretning på flere tusen kvadratmeter, står det i meldingen.

- Christiania GlasMagasin vil derfor legge ned forretningen på Stortorvet og med dette gå fra å ha en filialbasert forretningsdrift, til å rendyrke og videreutvikle vår landsomfattende kjede, skriver selskapet.

Nye koster
Det som imidlertid skjer er at Christiania Glasmagsin sin leiekontrakt med KLP Eiendom utløper ved årsslutt og at det er nye aktører som skal overta.

Nå er det pengesterke Herkules Capital, som ble grunnlagt av Gert Munthe, Morten Blix og Tore Rynning-Nielsen, som kommer inn og overtar.

- Christiania Glasmagasin har sendt ut en melding om at selskapet nedlegger sin virksomhet på Stortorget, og denne meldingen har åpenbart ført til misforståelser, melder KLP Eiendom.

Flere konkurser
Antall konkurser i varehandelen økte med nesten 30 prosent i 2013. Hovedorganisasjonen Virke mener forbrukerne har satt bremsene på og at det blir færre butikkjobber.

- Vi forventer svak vekst på bare 2,5 prosent i handelen i år. Mange butikker ser seg nødt til å effektivisere for å sikre bunnlinjen, og derfor ser vi også at sysselsettingen i varehandelen går noe ned, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke.

I Virkes medlemsundersøkelse, hvor mer enn 1.500 ledere fra norske virksomheter deltok, ble økt adgang til å ansette midlertidig sett på som det viktigste tiltaket for å skape flere jobber i Norge.

- Det er langt fra helsvart i varehandelen, men ser vi på andelen av virksomheter som forventer nedgang eller omsetning på samme nivå som i fjor, er det tydelig at Norge og norske forbrukere har bremsene på, sier Madsen.

Reklame

NÅ: Rekordlav pris på Northug-brillene

Kommentarer til denne saken