NA24.no

Mistet viktige data – går til sak mot Lefdal


GÅR TIL SAK MOT LEFDAL: Billedkunstner Heidi Rognskog Mella krever erstatning av el-kjeden.
GÅR TIL SAK MOT LEFDAL: Billedkunstner Heidi Rognskog Mella krever erstatning av el-kjeden. Foto: Privat
Sist oppdatert:
Flere år med arbeid gikk tapt. Nå krever billedkunstneren erstatning.

Heidi Rognskog Mella kjøpte PC hos Lefdal med en supportavtale som omfattet sikker lagring av datafiler.

Tjenesten skulle sørge for at personlige filer ble sikkerhetskopiert over internett, og ved reparasjon forpliktet Lefdal seg til å ta backup av filene.

Men da Mella fikk problemer med maskinen, gikk ting galt.

Etter at maskinen hadde vært inne på reparasjon, og harddisken ble byttet, var alle de personlige filene borte, og kun en liten del av filene var kopiert til lagringsplassen over internett. Dermed var flere års arbeid for bildekunstneren borte.

Søvnløs

– Dette har gitt meg søvnløse netter i en lang periode. Nå har det gått over i frustrasjon. Jeg får ikke levert det jeg skal levere, sier Heidi Rognskog Mella til Nettavisen.

Bildekunstneren mottar støtte fra det offentlige, og rapportene som er grunnlaget for støtten forsvant da Lefdal skulle bytte harddisk.

– Dette har gitt meg en masse merarbeid. Det har satt meg et halvt år tilbake i tid, fortsetter Mella.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

Hun har gjort flere forsøk på å få tak i den gamle harddisken, men forgjeves. Saken havnet til slutt hos ledelsen i Lefdal som ønsket å få gjennomgått saken av en advokat, men som istedenfor ble taus.

– Når jeg først kom igjennom var de imøtekommende og forståelsesfulle, men etter hvert har det blitt helt stille, sier bildekunstneren.

Påført milliontap

Nå krever hun altså svar og ser ingen annen utvei enn å ta Lefdal til Oslo tingrett. Kunstneren vil ha dokumentasjon på Lefdals rutiner for tjenesten «Sikker Lagring».

– Jeg har ikke funnet noe dokument på hva som ligger i avtalen til tjenesten «Sikker Lagring». Så lenge de ikke har forelagt meg en avtale har de rett og slett ikke gjort jobben sin, sier hun.

Mella vil også har svar på hvor harddisken som ble byttet ut har tatt veien, og hva som ble gjort for å redde denne. I tillegg krever hun dekket saksomkostninger og en erstatning på en halv million kroner.

– Jeg har beregnet at dette har påført meg et tap på over én million kroner, men vi har redusert kravet fordi at det ikke skal høres så voldsomt ut. En skal huske på at dette også har påført meg et framtidig tap, sier Heidi Rognskog Mella.

– Lei sak

Lefdal mener det ikke er riktig at de skal holdes økonomisk ansvarlig.

– Dette er en lei sak både for kunden og oss. Kunden fikk raskt nytt produkt, det er spørsmålet om erstatning for tapt innhold som har tatt tid. Vårt syn er at dette kravet ikke er erstatningsmessig. Det skal nå behandles i retten, etter stevning fra kunden, sier kommunikasjonsdirektør Åshild Indresøvde til Nettavisen.

Hun ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere