*Nettavisen* Økonomi.

Morsomme biler blir mye billigere

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Dieselbiler blir dyrere - morsomme biler blir billigere.

14.10.13 11:08

Regjeringen viderefører sin strategi med å legge om bilavgiftene over tid, og å legge stadig større vekt på utslipp når engangsavgiften skal regnes ut.

- Regjeringen har fra 2007 gjort store endringer i engangsavgiften for å bidra til valg av mer miljøvennlige biler. Politikken har virket. Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler er redusert med rundt 30 prosent fra 2006 til de ni første månedene av 2013. Nå forsterker vi denne politikken ytterligere, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.

Endringen blir som tidligere år ved å nedjustere alle satser i CO2-komponenten med 5 gram/km, men en beholder det laveste innslagspunktet på 50 gram/km som er spesialtilpasset for pluginhybrider.

Det betyr minimalt for de fleste biler, men kan for de hardest rammede bilene maksimalt bety 3820 kroner.

Samtidig økes avgiftene kraftig for biler med utslipp over 160 gram/km. Satsen for biler med utslipp over 160 g/km foreslås økt med 5 prosent, og satsen for biler med utslipp over 230 g/km foreslås økt med 20 prosent.

Dagens system er:

  • 0-50 gram: -966 kroner per gram under 50 gram
  • 50-110 gram: -814 kroner per gram under 110 gram
  • 111-125 gram: 764 kroner per gram
  • 126-165 gram: 770 kroner per gram
  • 166-235 gram: 1796 kroner per gram
  • 236 og høyere: 2883 kroner per gram

Nytt system:

  • 0-50 gram: -966 kroner per gram under 50 gram
  • 50-105 gram: -814 kroner per gram unde 110 gram
  • 106-119 gram: 764 kroner per gram
  • 120-160 gram: 770 kroner per gram
  • 161-230 gram: 1886 kroner per gram
  • 231 og høyere: 3460 kroner per gram

Diesel blir dyrere

Samtidig blir det en økning i avgiften på dieselbiler ved at satsene for NOx-utslipp økes med 30 prosent, fra 35 til 46 kroner per gram.

På en VW Passat 2.0 TDI betyr det en økning fra 4270 til 5551 kroner i ren NOx-avgift.

Billigere med hestekrefter

Bilavgiftenen skal derimot holdes på samme nivå, og den økte miljøavgiften fører samtidig til at effektandelen av engangsavgiften reduseres.

«Regjeringen foreslår å redusere alle satsene i effektkomponenten med om lag 16 pst. reelt. I tillegg økes det laveste innslagspunktet med 5 kW, fra 65 til 70 kW. De to andre innslagspunktene økes med 10 kW, til henholdsvis 100 og 140 kW. Dette kompenserer for endringene i CO 2 - og NO X -komponenten, slik at endringene i engangsavgiften samlet sett skjer innenfor en provenynøytral ramme på kort sikt.»

Klikk på bildet for å forstørre.

Dagens system er:

  • 0-65: 0 kroner per KW
  • 66-90: 275 per KW
  • 90-130: 790 per KW
  • 131 og høyere: 1960 per KW

Nytt system*:

  • 0-70: 0 kroner per KW
  • 71-100: 231 per KW
  • 101-140: 664 per KW
  • 141 og høyere: 1646 per KW

* Budsjettet angir ikke kroner, bare prosentvis reduksjon. Det gir avrundingsusikkerhet.

Etter Nettavisen NA24s beregninger betyr det at avgiften for effekt på en Golf GTI med 230 hestekrefter reduseres fra 114.915 kroner til 80.329 kroner. Mercedes A45 AMG får sin effektavgift redusert fra 303.075 kroner til 238.345 kroner.

Reduserer omregistreringsavgiften

Omregistreringsavgiften på vanlige personbiler skal reduseres med 12,5 prosent, noe som gjør bruktbilkjøp billigere.

Regjeringen foreslår å fjerne omregistreringsavgiften for tyngre kjøretøy (7,5 tonn), men satsene i miljødelen av vektårsavgiften med 25 prosent, slik at endringen blir provenynøytral.

Tanken er at lastebileiere skal ha incentiver til å bytte ut parken med mer miljøvennlige kjøretøy.

Ellers prisjusteres i stor grad alle bilrelaterte avgifter, som årsavgift, bensin- og dieselavgift og lignende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.