Mot revolusjon for TV-seerne

Foto: TVNorge

TVNorge kan bli større enn TV 2.

03.04.13 09:24

I desember var det klart at TVNorge får nye eiere. Amerikanske Discovery vil kjøpe de norske TVNorge-kanalene sammen med flere andre skandinaviske TV-kanaler.

For noen dager siden sa det danske konkurransetilsynet ja, og alt ligger nå til rette for at TVNorge-gruppen blir like stor som TV 2 i flere viktige målgrupper.

Like store

Tall for første kvartal viser at TVNorge-gruppen med Discovery-kanalene nå har tatt igjen TV 2-gruppen i aldersgruppen 12–44 år. Det er kun 0,6 prosent som skiller de to reklamerivalene.

TVNorge har med Discovery en markedsandel på 23,3 prosent. Det er en økning fra 21,6 prosent i samme periode 2012.

- Det er TVNorge-kanalene som øker, mens Discovery-kanalene er på stedet hvil, sier Thomas Høiby, TV-ekspert i mediebyrået i Mindshare til Nettavisen NA24,

Spiser seg innpå

I aldersgruppen 20–50 år er forskjellen litt større. Dette er den målgruppen som er mest kommersielt interessant, ifølge TV-eksperten.

Her har TV 2 en andel på 24,6 prosent i første kvartal. Til sammenligning har TVNorge en andel på 21,5 prosent med Discovery. Sett opp imot tall for 2012 har TV 2 en tilbakegang, mens TVNorge vokser.

- I aldersgruppen 12+ er forskjellen større. TVNorge har en andel på 14,9 prosent mot 21,1 prosent for TV 2, men også i denne målgruppen tar TVNorge innpå TV 2, sier Høiby.

Selv om ikke TVNorge nå er slått sammen med Discovery, mener Høiby det er «en fair» sammenligning.

- Foruten oppkjøpet har det også har det vært vekst i TVNorge, gjentar han.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

- Vi vet ikke hvordan dette blir ennå. Etter sammenslåingen blir det en aktør mindre å spille på, men det er klart at denne sammenslåingen ikke er like dramatisk som om TVNorge skulle ha kjøpt TV3, fortsetter han.

Kan bli større enn TV 2

- Kan TVNorge-gruppen bli større enn TV 2-gruppen?

- Det kan skje i målgruppen 12 til 44 år, men i litt eldre målgrupper tror jeg ikke det skjer med det første, sier Høiby.

-TV 2 har sett TVNorge som en trussel lenge nå, og med oppkjøpet titter de seg kanskje litt oftere i bakspeilet. TV 2 er fortsatt veldig store på enkelte områder som ikke TVNorge er. De har helgen, fredag og lørdag, hvor de er klart største kommersielle aktør. I tillegg er det ingen andre kanaler som samler like mange seere samtidig, det er viktig for kampanjeoppbyggingen til annonsørene, fortsetter han.

Klabbete påske

I påskeuken har TV 2-gruppen størst tilbakegang av alle de store kanalene. TV 2 gjør sin niende dårligste uke siden de nye målingene startet i 2000.

- TV 2 får en liten tilbakegang i mars, og vi mister seere til NRK som plukker andeler med vinteridrett også denne måneden, sier Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2, til Nettavisen NA24.

Han understreker at TV 2 i mars fortsatt over dobbelt så store som TVNorge i aldersgruppen 12+.

- I denne gruppen er også TV 2-familien vesentlig større en TVNorge-gruppen som endte på 13,9 prosent. TV 2-gruppen endte til sammenligning på 21,6 prosent, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Les også: 5.000 pensjonister foretrekker dette

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.