Motehus stenger dørene

Finanskrisen ble siste nådestøt for Christian Lacroix.

02.08.09 11:56

I det lengste brakte pengemangelen frem det aller beste hos Christian Lacroix, designeren viss ærverdige couture-hus leverte inn konkursbegjæring i mai.

NA24 - din næringslivsavis

Paradoksalt nok hevder mange nemlig at hans siste visning 7. juli var den aller beste, da trangere kår tvang ham bort fra sine sedvanlige barokkske fantasier, og mot et enklere og mer pragmatisk uttrykk.

Det ærverdige motehuset tapte penger hvert eneste år siden det ble grunnlagt i 1987 under LVMH-paraplyen. Den mektige toppsjefen Bernard Arnaults visjon var å skape et motehus som ville selge produkter fra haute couture til håndvesker og parfyme.

Problemet var bare at Lacroix aldri evnet å treffe hverken med parfyme eller en «it» bag.

Det franske luksuskonglomeratet LVMH solgte derfor i 2005 Lacroix for en nominell sum til Falic Group, eier av varekjeden Duty Free Amerika.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Videre overtalte Christian Lacroix sin nye eier til å ta merket enda lenger oppover i motehierarkiet. Falic Group godtok således å fjerne de rimelige, men lønnsomme linjene Jeans og Bazar, og skrudde opp de øvrige prisene voldsomt. Strategien var nå å gå til topps med tilbehør.

Visjonen med å erobre motebransjens øverste sortiment feilet imidlertid fatalt, i tillegg gjorde den motehuset ekstra sårbar for økonomiske nedgangstider. I tråd med at amerikanske varemagasin reduserte ordreinngangen kraftig ettersom finanskrisen langt på vei druknet amerikanernes privatkonsum, tapte Lacroix gjennom fjoråret over 90 millioner kroner av et salgsvolum på totalt 260 millioner kroner. Hvilket nesten må sies å være en bragd i seg selv.

Don Perignon er et verdens mest eksklusive champagner. Og tilhører selvsagt LVMH. Foto: Don Perignon

Mens merkene som opererer i midtsegmentet på moteskalaen har vist seg å takle tøffere økonomiske tider relativt greit, har situasjonen tradisjonelt vært verre for dyre skinnvarer og annet tilbehør i de øvre prisklasser.

-Selv ikke haute couture, der alle plaggene bare produseres én og én og derfor blir helt unike, er ikke helt skjermet mot prispresset fra rimelige masseprodusenter som Zara og H&M, sier Luca Solca, analytiker i Bernstein Research, ifølge The Economist.

Han mener luksusprodusentene er nødt til å åpne egne flaggskipbutikker for å diversifisere seg fra sine rimelige konkurrenter.

-Dersom du hovedsakelig stoler på engroskanaler som varemagasin, ender du opp med å være svært utsatt, hevder han.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nye utenforstående eiere har dog sjelden lykkes i å sende vaklende luksusmerker opp mot gamle høyder.

Private-equity firmaet Permira, som i 2007 kjøpte motehuset Valentino for rundt 46 milliarder kroner, inngår som en annen skrekkhistorie.

Valentino forsøker nemlig i disse dager desperat å reforhandle gjelden sin, mens Permira angivelig har skrevet ned rundt halvparten av investeringen sin, snaut to år etter at dokumentene ble underskrevet.

Uansett skaper nok den globale økonomiske lavkonjunkturen en rekke attraktive oppkjøpsprospekter for de tre lukusgigantene LVHM, PPR og Richemont, selv om alle disse nok ville holde seg langt unna Christian Lacroix.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.